Liczba kupujących w Internecie cały czas rośnie. Już 62% polskich internautów robi zakupy w sieci. Jest to spora liczba. Z badań wynika, że rośnie zaufanie do tego rodzaju zakupów. Co sprawi, że ludzie zaczną korzystać z Twojego sklepu internetowego? Poniżej kilka zagadnień na które powinieneś zwrócić uwagę.
Szata graficzna
Internauci zwracają uwagę w pierwszej kolejności na to co widzą, jak prezentuje się szata graficzna Twojego sklepu internetowego. Jeżeli jest archaiczna i brak w niej spójności, konsument może potraktować sklep jako mało atrakcyjny a nawet mało bezpieczny. Przytoczę zapewne dla wielu znane przysłowie: „Jak Cię widzą tak Cię piszą”. W tym przypadku nabiera ono dużego znaczenia, gdyż zaniedbanie estetyki sklepu może nas kosztować straconych konsumentów, a co za tym idzie przychodu.
W sklepie internetowym wszystko musi mieć swoje miejsce. Niektóre jego elementy muszą być bardzo dobrze widoczne inne mniej. Złe ułożenie i widoczność pewnych elementów może znacząco wpłynąć na skuteczność sklepu internetowego. Dam Ci przykład, z którym spotkaliśmy się u naszego klienta. Zgłosił się do nas aby zweryfikować wygląd i działanie sklepu internetowego. Miał dość dobry ruch na stronie lecz nie przekładało się to na ilość zakupów. Zauważyliśmy, że kilka elementów na jego stronie jest bardzo słabo widoczna i mało intuicyjna. Jednymi z tych elementów były przyciski zakupu oraz koszyka zakupowego. Po ich poprawieniu ilość zakupów płynących ze sklepu uległy poprawie. Mogłoby się wydawać że tak małe elementy nie mogły zdziałać tak wiele, a jednak.
Zdjęcia
Człowiek w wielu przypadkach kupuje wzrokiem, dlatego nie możesz sobie pozwolić na słabą szatę graficzną ale również na niskiej jakości zdjęcia produktowe. Zwróć uwagę aby zdjęcia komponowały się z kolorystyką Twojego sklepu, dzięki czemu zachowasz spójność. Zdjęcie powinno być ostre oraz takiej rozdzielczości aby umożliwić kupującemu zobaczenie najmniejszego szczegółu. Nie ograniczaj się również do jednego zdjęcia. Pokaż klientowi produkt z każdej strony.
Opisy produktów
Opis produktu jest kolejną z istotnych rzeczy, która może zadecydować o sukcesie bądź klęsce Twojego sklepu internetowego. Nie bądź skąpy podczas tworzenia opisów. Zawrzyj wszystkie dostępne informacje na temat produktu. Nie pozwól jednak aby klient się znudził. Wyjaśnij funkcje przedmiotu. Wczuj się w kontakt z klientami i przemawiaj do nich w taki sposób, jakbyś rozmawiał z nimi bezpośrednio.
Aby zwiększyć szanse danego produktu podkreśl problemy jakie rozwiązuje. Każdy z produktów ma jakieś atuty, które pomogą klientowi w naprawieniu bądź poprawieniu wygody swojego życia. Zastanów się co to może być i co sprawi że klient powie „tak, rzeczywiście, tego mi trzeba”.
Wiele sklepów internetowych zapomina o danych technicznych dlatego dołóż starań aby zamieścić je przy każdym z produktów. Pamiętaj też że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi dlatego mile widziane są wszelkie certyfikaty, skład produktu czy materiały z których zostały wykonane.
Im dokładniej zaprezentujesz swoje produkty, tym większą masz szansę na przyciągnięcie potencjalnych klientów.
Dostępność i czytelność
Rośnie w szybkim tempie udział ludzi starszych w internetowym szaleństwie zakupów. Zwróć uwagę aby Twoja strona była również przystosowana dla osób starszych. Zwłaszcza chodzi tutaj o wielkość czcionki oraz odpowiednie pokierowanie kupujących w procesie zakupowym. Nie możesz zakładać, że jeżeli według Ciebie strona jest wygodna w obsłudze, to będzie tak samo odbierana przez innych. Aby temu zapobiec warto jest przeprowadzić zewnętrzne testy, które zlokalizują błędy na stronie oraz usprawnią ścieżkę zakupową.
Wiarygodność i przejrzystość
Wzrost liczby osób robiących zakupy przez Internet jest spowodowany wzrostem zaufania do tego typu zakupów. Jak możesz sprawić aby ludzie zaufali Twojej marce? Na pewno pomogą w niej przejrzyste zasady gwarancji, dokonywania zwrotów i reklamacji, dostawy, polityki prywatności oraz przystępny regulamin.
Zbuduj swój sklep internetowy na transparentności. Zrób wszystko aby klient czuł się u Ciebie bezpieczny i wiedział że jeżeli popełni jakiś błąd i będzie szukał pomocy, znajdzie ją u Ciebie bez problemu.
Komunikacja
Dobrze jest utrzymać komunikację z klientem od samego początku. Ułatw kontakt z Twoim sklepem poprzez formularz kontaktowy oraz formularz umożliwiający zadanie pytania dotyczącego danego produktu. Wiele sklepów zapomina o tym i udostępnia jedynie adres email. Musisz pamiętać, że domeną ludzi jest lenistwo. Jeżeli poczują że muszą szukać z Tobą kontaktu, po prostu wyjdą ze sklepu i pójdą dalej. Dobrą praktyką jest umieszczenie telefonu w łatwo dostępnym miejscu. Nie zapomnij również o strategii długofalowej i na stronie głównej dodaj sekcję w której zachęcisz do zapisu na newsletter.
Aby zachęcić ludzi do zapisu warto przemyśleć jakąś nagrodę w podziękowaniu za pozostawienie swojego maila.
Łatwość obsługi
Twój sklep internetowy powinien być łatwy w obsłudze. W dużej mierze ludzie wybierają ten sposób zakupów dla wygody, dlatego nie będą chcieli urządzać sobie wielkich poszukiwać danego produktu w Twoim sklepie oraz przeglądać każdej strony z osobna. Przydałoby się w tym miejscu przemyślane rozłożenie produktów i ich kategorii. Ważnym elementem jest filtr ułatwiający zawężenie listy poszukiwanych produktów. Sklep bez tej funkcjonalności jest jak bazar gdzie wszystkie produkty wrzucone są do jednego worka a szansa na znalezienie egzemplarza dostosowanego do Twoich potrzeb graniczy z cudem.
Innym elementem, który na pewno ułatwi życie Twoich klientów jest sprawna wyszukiwarka produktów. Dlaczego piszę sprawna? Ponieważ nie zawsze wyszukiwarki działają tak jak powinny. Czasem wyszukują produkty tylko z części sklepu, innym razem sprawdzają poszukiwaną frazę jedynie w tytule. Upewnij się że twoja wyszukiwarka działa poprawnie i nie blokuje znalezienia produktów klientom.
System płatności
Twój sklep internetowy powinien umożliwiać szeroki wachlarz sposobów płatności, od płatności przy odbiorze po wszelakie usługi płatności internetowych. Każdy człowiek ma inne przyzwyczajenia, jedni lubią płacić kartą inni korzystają z PayPal, jeszcze inni chcieliby zapłacić dopiero przy odbiorze. Bądź elastyczny aby nie wykluczyć żadnej grupy ludzi.
Bezpieczeństwo
Do sklepu koniecznie dokup certyfikat SSL. Certyfikat ten zapewnia bezpieczeństwo szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Jest gwarantem zachowania poufności danych i całej komunikacji. Dlaczego jest to tak ważne? W Twoim sklepie składane są zamówienia podczas których klienci dzielą się wieloma danymi wrażliwymi.
Brak certyfikatu SSL może negatywnie wpłynąć na ruch w Twoim sklepie a nawet uniemożliwić internautom wejście na jego stronę. O negatywnych skutkach braku SSL możesz dowiedzieć się z naszego Facebooka gdzie zamieściliśmy ten przykład:
🆘 U jednego z naszych znajomych, zdarzyła się awaria, której wykrycie i naprawa zajęła 4️⃣dni! – Brak SSL'a. Z kilkuset…
Opublikowany przez WebMentors Strony Internetowe i Marketing Środa, 29 kwietnia 2020
Bonus
Mała wskazówka, która może pomóc Ci w usprawnieniu Twojego sklepu. Każdy z nas ma grupę przyjaciół i znajomych, z którymi utrzymujemy kontakt. Każdy z nich też jest potencjalnym klientem sklepów internetowych i niesie ze sobą bagaż doświadczeń i przemyśleń z nimi związanych. Odezwij się do nich i poproś o wejście na stronę Twojego sklepu, aby powiedzieli Ci co myślą, czy łatwo im poruszać się po sklepie i czy mogli znaleźć z łatwością produkty, które im zaproponujesz dla testu. Nie bój się krytyki, gdyż lepiej wcześniej poznać gorzkie słowa, niż błądzić i tkwić w pewności że wszystko działa poprawnie. Uwierz mi, że czasem można dowiedzieć się zaskakujących rzeczy, które wcześniej nie przeszły Ci nawet przez myśl.