Prowadzenie fanpage to jest jednak ciężka praca. Im więcej stron, tym ciężej nad tym zapanować. Jednak już przy prowadzeniu jednej, warto wdrożyć pewne rozwiązania, które usprawnią Twoją pracę. Jeżeli:
- Często tworzysz posty na ostatni moment
- Nie wiesz jaki kolejny post powinieneś zrobić
- Siedzisz i tracisz czas, nie wiedząc co masz napisać
To jesteś w dobrym miejscu! Bez względu na to czy jesteś przedsiębiorcą czy blogerem, czy prowadzisz swój fanpage czy dla firm zewnętrznych – te porady sprawią, że uporasz się z pracą wielokrotnie szybciej. Oczywiście jest to zależne od tego ile z tych porad już wprowadziłeś i iloma stronami zarządzasz.
Przejdźmy do pierwszej, BARDZO istotnej sprawy
1. Wszystko rób z planem
Jeżeli czegoś nie ma na papierze, to to nie istnieje! Ja już odchodzę od robienia harmonogramów na papierze (za dużo zmiennych i kreślenia) do takich zadań, lepiej sprawdza się Asana (możesz też użyć trello, kalendarza czy nawet exela).
Zasada jest prosta. Gdy zbliża się nowy miesiąc, to musisz usiąść, wyłączyć wszelkie rozpraszacze i zastanowić się nad tym jakie posty chcesz wrzucić w najbliższym czasie (ja spisuję około piętnastu pomysłów – dlatego, że standardowo rekomenduję trzy posty FB na tydzień).
Zadaj sobie kilka pytań:
- Czy mam jakiś nowy artykuł, wpis czy cokolwiek, czym potrzebuję się podzielić?
- Czy zbliża się jakaś promocja w firmie, albo nowy produkt wkrótce trafi na magazyny?
- Czy będę miał jakieś zdjęcia z wydarzeń, spotkań itp., które pasują na wpis?
- Czy zbliżają się jakieś wydarzenia, na które muszę odpowiednio wcześniej zaprosić moich klientów?
- Czy zbliża się jakieś święto, albo wydarzenie, powiązane z moim fanpage? (można zerknąć w kalendarz świąt nietypowych, ale nie przesadzajmy z tym. Staraj się trzymać jakość. Publikuj tylko to co może zainteresować Twoją grupę docelową)
A może dodaj kilka pytań od siebie i zapisz jako checklistę, która zawsze będzie pod ręką?
Dzięki zadaniu sobie tych kilku, prostych pytań, gwarantuję Ci, że pojawi się sporo informacji, które są w kalendarzu stałe i koniecznie musisz się nimi podzielić. Te stałe rzeczy – od razu wpisz z odpowiednią datą.
Przykład:
12 Maja – Zaproszenie na spotkanie branżowe, w Krakowie
15 Maja – Fotorelacja z wydarzenia w Krakowie
20 Maja – Wychodzi nowa wersja oprogramowania, o której pisałeś miesiąc wcześniej
27 Maja – Promocja na produkt XYZ
Co to nam dało?
Przewidziałeś rzeczy, które i tak trzeba będzie zrobić w tym miesiącu. Nie musisz już gorączkowo spoglądać w kalendarz z dnia na dzień – bo wszystko jest w harmonogramie uwzględnione.
Teraz w pozostałe dni, zaplanuj kolejne rzeczy. Może chciałeś przygotować jakiś filmik, zrobić zdjęcie, zareklamować produkt, który premierę miał już dawno temu. To są rzeczy, które nie są stałe – jeżeli zmienisz datę ich publikacji to nic się nie stanie.
Skrót:
- Zrób harmonogram na cały miesiąc
- Wypisz najpierw posty, które koniecznie musisz wrzucić i mają swój niezmienny, lub prawie niezmienny termin.
- Potem w wolne miejsca dodaj wartościowe posty, które uważasz że dasz radę przygotować.
2. Pomysły na posty – one znikają?
Wszystko fajnie, ale skąd brać te pomysły?!
Pojawiają się one w naszych głowach, ale nigdy wszystkie naraz. No i nigdy w momencie gdy ich najbardziej potrzebujemy (gdy na szybko coś trzeba opublikować, albo robisz harmonogram). Dlatego jak pomyślisz o czymś co mogłoby zainteresować Twoich czytelników, od razu to zapisz (papier, telefon, czy gdziekolwiek). Z zasady: zapisz to tak żebyś potem wiedział gdzie to znaleźć.
Ja zazwyczaj robię notatki w telefonie. Potem wszystko przepisuję do specjalnego folderu – gdy nadchodzi czas na tworzenie harmonogramu. Gdy zobaczysz jakieś fajne/inspirujące zdjęcie/pomysł – to zapisz link do niego, albo zrób screen na telefonie/komputerze.
Dzięki temu pomysły nie są problemem. Możesz oczywiście też inspiracji szukać na specjalnych stronach o social mediach lub na fanpage, które uważasz za fajne lub za Twoją mocną konkurencję (obserwuj ich). Wtedy na bieżąco będziesz dostawał pomysły na tacy – gdy tylko wejdziesz na fb.
Pamiętaj tylko, że tu nie chodzi o kopiowanie pomysłów – bardziej o zainspirowanie się nimi. Albo łączenie kilku pomysłów w jeden oryginalny post.
3. Stwórz hierarchię plików
Najlepiej abyś, wszystko co powiązane z Twoim fanpage trzymał w jednym miejscu. Co Ci z tony pomysłów, porozwalanych wszędzie – nie możesz ich użyć, bo większość nie jest nawet pod ręką, gdy ich potrzebujesz?
Moja propozycja to stworzenie odpowiedniej hierarchii plików na swoim komputerze albo jakimś dysku wirtualnym. U mnie prezentuje się to tak:
Fanpage WebMentors (katalog główny)
- Inspiracje – wszelkie screeny i w połowie urwane zdania, które mogą posłużyć za „coś”, ale nie do końca wiadomo jeszcze co. Czasem są to też screeny z postów konkurencji.
- Pomysły – folder na potencjalne posty, które mogłyby zostać opublikowane. Czyli wiesz, że z tego coś powstanie.
- Na później – Tu wpadają posty, które są gotowe, ale z jakiś powodów nie mogły zostać opublikowane. Po prostu czekają na swój moment. Co jakiś czas je przeglądam i zastanawiam się czy już są gotowe, aby ujrzeć światło dzienne.
- W trakcie – To są posty, które wiem że są dobre i trzeba je wykonać. Często są już uwzględnione w moim harmonogramie. Po prostu trzeba stworzyć w nich grafiki oraz dopisać teksty. Potem przejdą do folderu „do publikacji” lub „na później”. Tu też wykonuję swoją pracę – robię grafiki i piszę teksty.
- Do publikacji – posty, które są w harmonogramie na najbliższy czas. Tylko czekają na swoją publikację. Nie śledzę tego folderu aż tak dokładnie, bo te teksty i grafiki są już zaplanowane na FB. Wolę je mieć jednak osobno, bo gdy coś się zmieni, będę miał do nich łatwy dostęp i wrzucę łatwo do „Na później” lub „Gotowe”
- Gotowe – Tu wrzucam gotowe już opublikowane posty, abym mógł do nich wrócić później i być może skorzystać z nich w jeszcze jakiś sposób)
U Ciebie może to wyglądać inaczej – ważne jednak, abyś umieszczał tam wszystko. Dzięki temu naprawdę można zaoszczędzić bardzo dużo czasu. Wypróbuj to!
Warte wzmianki. Każdy post jest w swoim folderze, nazwany też odpowiednio (z datą).
Przykład:
2021.05.21 Post – Startujemy z naszym newsletterem
2021.05.24 Post – Promocja najnowszego artykułuPosty do publikacji, często mają datę publikacji, która jest datą w przyszłości.
Nie chodzi też o to żebyś robił generalne porządki przez miesiąc. Po prostu zrób taką hierarchię dla nowych plików, stare można olać. Dlaczego tak mówię? Bo to potrafi przytłoczyć (bajzel z kilku lat). Lepiej nie bałaganić podczas pracy, dzięki odpowiedniemu systemowi, niż sprzątać bajzel po fakcie.
4. Rób na zapas / zlecaj na zapas
Zaplanowałeś? To działaj!
Zrób chociaż trzy posty na zapas. Jeżeli są jakieś wyjątkowo szybkie i proste do zrobienia – to też zrób je od razu i zaplanuj na odpowiedni czas. Zdarza się również tak, że w poście brakuje Ci tylko jednego elementu (np. tak jak w tej fotorelacji z Krakowa). Możesz napisać od razu, że dziękujesz za gigantyczną frekwencję i ustawić to jako wersję roboczą – potem dodasz jedynie zdjęcia. Ale sprawdź czy to co napisałeś zgadza się ze stanem rzeczywistym – być może po dodaniu zdjęć, trzeba będzie lekko edytować tekst. Generalnie im więcej postów zrobisz wcześniej, tym mniej bólu potem.
Podejściem, które się lepiej sprawdza to tworzenie postów w dłuższych blokach czasowych. Nie rób jednego dziennie – bo za każdym razem musisz wracać do harmonogramu, zastanawiać się co i jak i tracić czas.
Zrób od razu dziesięć! Dzięki temu maksymalnie zaoszczędzisz sobie frustracji.
Masz grafika? Będzie Ci on wdzięczny, gdy o wszystkich grafikach do przygotowania dowie się wcześniej. Potem nie trzeba wszystkiego robić na kolanie, na wczoraj. Od razu wiadomo czego gdzie brakuje i można zadziałać odpowiednio.
5. Przygotuj sobie pewne rzeczy wcześniej
Dla każdego klienta/fanpage mam osobny folder. Przy okazji, trzymam też tam folder nazwany „Szablony”. Znajdują się tam pliki photoshopowe z odpowiednimi wymiarami grafik np.:
- FB-Post-Pionowy.psd
- FB-Post-Poziomy.psd
- Post-Kwadrat.psd
Dzięki temu, biorę tylko odpowiedni szablon, a w środku mam już odpowiednie warstwy z logiem klienta czy jego kolorystyką.
Za to w folderze „Materiały” trzymam często używane loga, grafiki i animacje, związane z danym klientem. Nie szukam bo już wiem gdzie co jest. Jeżeli jeszcze nie masz tak rozplanowanej pracy to żałuj! Jeden trik a zaoszczędzenie kilku godzin pracy miesięcznie, a może nawet tygodniowo. Możesz sobie usiąść i zrobić takie pliki w ciągu jednego dnia. Po miesiącu masz moją gwarancję – czas się zwróci.
6. Planuj a nie publikuj
Porobiłeś posty, napracowałeś się. Nawet jeżeli pierwszy post zrobiłeś na dziś – to po prostu go zaplanuj – nawet na za 15 min. Nigdy nie publikuj!
- po pierwsze, nie musisz siedzieć o konkretnej godzinie, aby kliknąć „publikuj”,
- po drugie, jak klikniesz publikuj, a zrobiłeś błąd – to musisz edytować już publiczny wpis. Wtedy jest to widoczne dla Twoich klientów/czytelników.
Jak ustawisz sobie wszystkie posty (chociaż na cały tydzień). To możesz je potem przejrzeć, jak prezentują się na FB – czy dobrze będą wyświetlać się grafiki, czy może dodać jakieś ikonki itp.
7. Analizuj
Na koniec krótko: jeżeli jakieś posty się nie przyjmują – to nie powielaj ich w kółko. Nie ma to sensu i tylko tracisz widzów. Dlatego przeglądaj dokładnie statystyki. Patrz co działa a co nie. Tworzenie mniejszej ilości postów, ale lepszych jakościowo, to też sposób na oszczędzenie czasu. Albo chociaż na szybszy rozwój fanpage.
Bonus
Jeżeli masz więcej klientów to mam dla Ciebie pomocny miniprogram.
Zainstaluj sobie Launchy i zmapuj pliki klientów (ale nie za głęboko, bo się zrobi bajzel). Dzięki temu klikam Alt+Spacja, wpisuję pierwsze litery i od razu jestem w plikach danego klienta. Żadne pliki i foldery na pulpicie mnie nie rozpraszają i nie muszę szukać klienta w długiej liście otwartych projektów.
Jeżeli zobaczę zainteresowanie tym tematem, to wrócę do niego później i wytłumaczę dokładniej 🙂
Chcesz wiedzieć, jak zwiększyć swoją skuteczność w social mediach oraz zaangażowanie fanów?
Zerknij również na te dwa przydatne artykuły:
8 darmowych sposobów na zwiększenie skuteczności w social media
Kolejne 8 sposobów na zwiększenie skuteczności w social media