24 Darmowe narzędzia ułatwiające prowadzenie Twojego biznesu

biblioteka darmowych narzędzi

Ostatnia aktualizacja biblioteki: 2020.10.29

Praca dla siebie, wymaga ogromnego skupienia i samodyscypliny. Nie można ulegać rozpraszaczom. Za każdym razem, gdy gubisz się w odmętach internetu, lub próbujesz wykorzystać jakieś narzędzie, które na sam koniec – tuż przed wygenerowaniem raportu, okazuje się być jednak narzędziem płatnym. To jest moment gdy tracisz ogromną ilość czasu – a więc i pieniędzy.

Dlatego powstała ta lista darmowych narzędzi dla biznesu. Są to programy i aplikacje, które oszczędzają mi czas, ale i również zwykłe odpowiedniki, płatnych programów, których nie czuję potrzeby kupować.

Ten tekst podzieliłem na dwie części
• Wszystkie darmowe narzędzia – które podzieliłem na odpowiednie kategorie.
• Narzędzia, które sam używam i jestem z nich zadowolony – są one opisane w pierwszej części, ale na koniec, dodałem do każdego jeszcze parę zdań od siebie.

Chcesz mieć przydatną listę narzędzi, po trochu z każdej kategorii. Wybrane i przetestowane, tak że nie musisz tracić na to czasu? W takim razie po prostu przejdź do drugiej części tego wpisu i zobacz czego używam. Pamiętaj jedynie o tym, że dla większego zespołu może sprawdzić się zupełnie inne narzędzie niż dla nas, którzy zazwyczaj pracujemy we dwójkę a czasem we czwórkę.

P.S. Nie jesteśmy tak rozbudowani, żeby ktokolwiek płacił nam za reklamę tych narzędzi. Po prostu, używamy ich bo się sprawdziły. 🙂

UWAGA: Lista jest ciągle rozbudowywana – jest to pierwsza wersja naszej biblioteki. Chętnie usłyszymy o Twoich propozycjach, narzędzi które powinny się tu znaleźć. Oczywiście wszystko będzie aktualizowane i będziemy informować o tym na bieżąco na naszym fanpage

CZĘŚĆ PIERWSZA

Wszystkie darmowe narzędzia

Postanowiłeś czytać po kolei? W takim razie teraz przedstawię Ci wszystkie darmowe narzędzia – pełną listę. Większość z nich, testowałem na przestrzeni lat, dlatego postaram się opisać dobrze, do czego dane narzędzie służy, jakie ma zalety, ale i również, jakich opcji mi w nim brakuje.

1. Planowanie zadań i komunikacja

Znajdują się tu narzędzia w których możesz przypisywać tickety i zarządzać zespołem. Są tu również kalendarze oraz listy zadań dzięki którym nie zgubisz się w dużym projekcie.

Asana

https://asana.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]

Moje narzędzie numer jeden w codziennej pracy. Tworzysz tam całe projekty, rozpisujesz na zadania i podzadania. Ustawiasz terminy wykonania danych prac. Możesz zarządzać w ten sposób, całym swoim zespołem.
Jeżeli mój współpracownik, mówi mi o czymś, co musi być zrobione ale np. jutro. Odpowiadam po prostu: „Wrzuć mi to do Asany”. Wtedy wiem, że to nie zniknie. Zarządzanie przez maila jest niewygodne, w Asanie masz projekty i zadania – do każdego zadania możesz dodać komentarze oraz zamieścić pliki. O wszystkim przypomina Ci sama asana, a pracownik może usiąść rano do pracy i widzi dokładnie, co ma do zrobienia.

Zalety:

  • Możliwość przechodzenia w dowolnym momencie pomiędzy widokiem listy, kalendarza czy tablicy kanban.
  • Aż do 15 użytkowników za darmo
  • Skróty klawiszowe ułatwiające zarządzanie
  • Proste szybkie i bez zbędnych komplikacji narzędzie

Wady:

  • Brak możliwości tworzenia grup bez kont domenowych
  • Brak możliwości określania czasu na dane zadanie
  • Brak raportowania
  • Brak statusów tasków (ale można załatwić to tagami lub tablicą kanban)

Trello

https://trello.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Przed Asaną, używałem właśnie Trello. Głównie bazuje ono na tablicy kanban – to mój największy problem – ja zazwyczaj bazuję na widoku listy – dlatego wybrałem asanę. Niby jest coś takiego jak widok listy w trello, ale nie jest to tak wygodne.
Wiem jednak, że trello jest bardzo popularne i wygodne dla wielu ludzi. Widok tablicy kanban to jest często to czego użytkownicy szukają. Proste przeciąganie zadań z jednej kategorii do drugiej, komentowanie, oznaczanie i dodawanie załączników. Naprawdę przydatne narzędzie. Może właśnie tego potrzebujesz?

Zalety:

  • Nieograniczona liczba tablic osobistych
  • Prosty w obsłudze
  • Widok kanban
  • Nieograniczona liczba kart i list

Wady:

  • 10MB na jeden plik w załączniku
  • Brak jasnego widoku listy
  • Tylko 10 tablic w zespole
  • Widoki mapy i kalendarza są funkcjami premium

Wrike

https://www.wrike.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Fajna alternatywa dla Trello i Asany, ale tylko na pięciu użytkowników – potem pojawiają się koszty. Standardowo mamy tablicę kanban, listę i widok kalendarza.
Mamy tutaj też niezwykle ciekawą opcję dla grafików – możliwość wrzucania zdjęć i zaznaczania ich części i komentowania. Niestety jest to tylko w wersji premium. Zalet jest jednak wiele – mamy activity stream, gdzie możemy wymieniać informacje oraz dashboard prywatny, który możemy dostosować jak tylko chcemy.
Chyba właśnie ten ogrom funkcjonalności jest trochę przytłaczający i jest powodem dla którego nie korzystałem z wrike zbyt długo. Jeżeli jednak szukasz bardziej rozbudowanego narzędzia, z wieloma funkcjami – to Wrike jest właśnie dla Ciebie.

Zalety:

  • Activity Stream
  • Dashboard, który można dostosowywać
  • Możliwość śledzenia czasu pracy nad taskami
  • Automatyczne raportowanie
  • Zmiana statusów zadań (inprogress, done)

Wady:

  • Mało przejrzysty UI
  • Zbyt dużo wszystkiego

Google Calendar

https://calendar.google.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Używaj kalendarza. Ten od googla, przypomni Ci o wszystkim – również i na telefonie. Jeżeli masz spotkania, terminy czy chociaż chcesz zapamiętać kiedy Twoi bliscy mają urodziny – kalendarz to niezbędna rzecz. Powiadomienia o spotkaniach czy lotach, otrzymane na maila – potrafi dodać do kalendarza za pomocą jednego kliknięcia – duża zaleta.
P.S. Ja dodatkowo, używam również kalendarza papierowego i trzymam tam wszystkie zadania na najbliższe dni i plan na cały tydzień – bardzo dobra opcja.

Zalety:

  • Automatyczne wypełnianie kalendarza za pomocą maila
  • Informuje Cię o wydarzeniach przez aplikację mobilną
  • Po prostu spełnia swoją funkcję

Wady:

  • Trochę niewygodny przy wielu kontach mailowych

Slack

https://slack.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Dobre narzędzie do komunikacji, posiada kanały, dzięki czemu wiesz gdzie poruszany jest jaki temat. Ma sporo integracji z np. Trello, Jira, Github. Są prywatne wiadomości, zamknięte kanały oraz ułatwienia dla programistów (dzielenie się fragmentami kodu)
Używałem tego narzędzia do kilku większych projektów, były to projekty programistyczne, które wymagały współpracy z programistami i klientami. Slack, rzeczywiście powodował o wiele szybszy przepływ informacji.

Zalety:

  • Pokoje wirtualne do różnych części projektu
  • Można tworzyć nowe pokoje i dodawać tam tylko część zespołu np. back-end, marketing, front-end
  • Prywatne wiadomości
  • Integracje

Wady:

  • Są jakieś limity wiadomości w archiwum – ale nigdy tego nawet nie zauważyłem

Facebook/grupa na facebooku

https://www.facebook.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Używanie facebooka jako platformy do komunikacji z klientami i współpracownikami jest kuszące. Proszę jednak – nie róbcie tego. Jest tam tak wiele „błyszczących” rzeczy, że zanim się zorientujesz, wsiąkniesz na kilkadziesiąt minut scrollując walla. Kontakt z innymi ludźmi, to też powód żeby rozmawiać przy okazji ze znajomymi i rodziną. Każde powiadomienie musisz sprawdzić – nigdy nie wiadomo czy to nie z pracy! A klienci? Oni też mogą czuć przyzwolenie na to aby pisać do Ciebie o każdej porze dnia i nocy. Normalnie, nie sprawdziłbyś maila. Ale powiadomienie FB sprawdzisz, a potem jest tylko krok od odpowiadania po godzinach.

Zalety:

  • Każdy ma FB i nikt nie będzie mógł narzekać, że musi zakładać konto
  • Możliwość stworzenie grup prywatnych
  • Możliwość stworzenia grup na messengerze

Wady:

  • Dużo powiadomień i śmieci
  • Zamiast większej produktywności – masz zaserwowane, większe rozproszenie
  • Pierwszy krok do pracy po godzinach

2. Przechowywanie plików i przesyłanie

Tutaj znajdują się narzędzia, dzięki którym za darmo, możesz szybko przesłać pliki lub udostępnić komuś przestrzeń, do wspólnego działania

Dropbox

https://www.dropbox.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Ilość dostępnego miejsca za darmo: 2 GB
Dysk wirtualny. Jest to na tyle popularne narzędzie, że może się wydawać, że nie trzeba go przedstawiać. 2GB za darmo – możecie do woli używać tej przestrzeni a jeżeli coś przypadkiem zostanie usunięte. Powinniście być w stanie odzyskać te dane.
Mimo wszystko wersja free wydaje się lepszym rozwiązaniem do przechowywania ważnych plików czy zdjęć, niż do szybkiego przesyłania ciągle to nowych plików. Bo do przesyłania plików klientom, są szybsze rozwiązania.

PS. Darmowe 2 GB łatwo rozszerzyć o dodatkowe miejsce, również za darmo. Jest wiele artykułów na ten temat na internecie. Jeżeli używasz dropbox na co dzień – warto się tym zainteresować.

Zalety:

  • Odzyskiwanie plików przypadkowo usuniętych (w ciągu ostatnich 30 dni)
  • Tak samo z historią plików – możesz odzyskać poprzednie jego wersje w ciągu 30 dni
  • Wspólna praca nad plikami

Wady:

  • Aż 2GB czy tylko 2GB? To zależy od przeznaczenia

Google Drive

https://www.google.com/drive [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Ilość dostępnego miejsca za darmo: 15 GB
Kolejny dysk wirtualny. Największa zaleta tego rozwiązania to integracja z programami biurowymi takimi jak Word czy Excel. Możliwość jednoczesnego edytowania plików przez kilka osób jest czymś niesamowitym.
Jest sporo miejsca – które moim zdaniem powinno być wystarczające aby coś zdziałać.

Zalety:

  • Pakiet biurowych aplikacji (dokumenty, arkusze i prezentacje)
  • Praca w trybie offline – pliki dostępne nawet bez internetu
  • Wszystko zintegrowane wokół Twojego konta gmail

Wady:

  • Wolne pobieranie przez przeglądarkę – konwersja trochę trwa
  • Przestrzeń dzieli się również pomiędzy np. Twoim gmailem

WeTransfer

https://wetransfer.com [Przeglądarka]

Proste i szybkie rozwiązanie do przesyłania plików do maksymalnie 2 GB. Jeżeli potrzebujesz przesłać coś klientowi czy znajomemu szybko – to narzędzie jest dla Ciebie.
Jeżeli chcesz działać bez maila – to możesz po prostu przesłać plik i zapisać sobie link do pobrania tego pliku.
Możesz też podać swój email, jak i drugiej osoby – wtedy klient/znajomy również otrzyma powiadomienie jak plik zostanie zamieszczony, a Ty otrzymasz informację jak plik zostanie pobrany.

Zalety:

  • Szybkie i łatwe w obsłudze również na telefonie
  • Otrzymujesz potwierdzenie mailowe, że klient pobrał plik
  • Otrzymujesz powiadomienie po kilku dniach, jeżeli plik nie został ściągnięty

Wady:

  • Plik dostępny do pobrania tylko przez tydzień
  • Działanie WeTransfer może budzić wątpliwości co bezpieczeństwa Twoich plików
  • 2 GB to czasem za mało

3. Email marketing

Narzędzia, które pomagają w email marketingu. Wysyłanie maili, zarządzanie swoją bazą kontaktów i wszystko czego bloger potrzebuje.

Mailchimp

https://mailchimp.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]

Jest to narzędzie do email marketingu, w którym do dwóch tysięcy użytkowników, jest za darmo. Wysyłanie maili, raporty i taka zwykła praca marketingowa, w momencie gdy Twoja baza klientów dopiero się rozrasta.
Gdy masz grupę powyżej 2 tysięcy użytkowników na swojej liście, to Ci ludzie powinni być odpowiednio monetyzowani – dlatego nie jest to wcale mało.
https://mailchimp.com/pricing/compare-plans/

Zalety:

  • Można przechowywać aż 2 000 kontaktów
  • Są template emaile – więc nie trzeba zaczynać od zera i umieć kodować
  • Dużo opcji – w tym opcję double opt-in (co zmniejsza ryzyko spam subskrypcji)
  • Zgodność z RODO

Wady:

  • Można mieć tylko jedną widownię. Czyli nie możesz dzielić użytkowników na grupy i wysyłać im inne treści.
  • Możesz wysłać aż 10000 maili w ciągu miesiąca – lub tylko

4. Komunikatory

Narzędzia związane z komunikacją głosową i wirtualnymi spotkaniami

Whereby

https://whereby.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]

Komunikator idealny dla małych spotkań z klientami czy zespołowych. Zakładasz konto, a następnie dajesz nazwę dla swojego pokoju https://whereby.com/twojaNazwa
Wygląda to profesjonalnie, do tego każdy kto posiada link może dołączyć do spotkania bez żadnych instalacji i konfiguracji (trzeba tylko udostępnić kamerę i mikrofon). Osoba zalogowana, może wyrzucać i akceptować uczestników spotkania, lub zamienić pokój na zamknięty i weryfikować wszystkich na wejściu.
Co jeszcze dobrego? Czat do wymieniania wiadomości tekstowych oraz możliwość udostępniania swojego ekranu – np. do prezentacji multimedialnej.

P.S. Zdradzę, że czasem klienci sami mieli swoje narzędzia i chcieli właśnie tak się z nami spotkać. Zdarzało się że te narzędzia nie działały, albo ktoś miał problemy techniczne i musieliśmy szybko przechodzić na whereby.

Zalety:

  • Własnoręcznie ustawiony link spotkania (zawsze taki sam)
  • Czat
  • Udostępnianie ekranu
  • Bez konfigurowania i instalowania
  • Możliwość prostej moderacji dla administratora

Wady:

  • W wersji darmowej – tylko dla czterech osób. Czasem niestety to nie wystarcza

Zoom

https://zoom.us [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Narzędzie, które nagle zyskało na dużej popularności – z wiadomej przyczyny. Tutaj mamy już aż sto osób na spotkanie. Niestety jednak 40 minut to maksymalny czas takiego grupowego spotkania. Jeżeli jednak chcesz spotykać się jeden na jeden – to takie spotkanie nie ma żadnych ograniczeń. Zoom jest bardziej zaawansowanym narzędziem niż Whereby, posiada więcej opcji związanych z pokojami, tworzeniem spotkań itp.

Zalety:

  • Aż 100 osób może uczestniczyć w spotkaniu
  • Wideo i audio rozmowy
  • Możliwość dzielenia się monitorem
  • Duże możliwości administratorskie przy tworzeniu i uczestniczeniu w spotkaniach

Wady:

  • Limit 40 min podczas grupowych spotkań

5. Obsługa poczty

Wszelkie narzędzia, służące do pobierania i wysyłania poczty.

Gmail

https://mail.google.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]

Nasze konto domenowe @webmentors.pl, podłączyliśmy do gmaila. Domyślne konto pocztowe nie ma wątków i tym właśnie była podyktowana ta decyzja.
Gmaila chyba każdy zna, moim zdaniem grupowanie odpowiedzi do jednej pozycji jest dużym ułatwieniem. Całą konwersację możesz znaleźć w jednym miejscu. Są szablony odpowiedzi, które można sobie samemu ustawiać oraz opcja zaplanowania wysłania wiadomości na później. Wystarczy napisać maila i powiedzieć gmailowi kiedy ma go wysłać (dzień i godzina).
Jest też bardzo duży problem – przy podłączeniu kilku kont, poczta z kont domenowych nie synchroniuzuje się zawsze na bieżąco. Czasem dostaniesz maila od razu, czasem po dziesięciu minutach – a w porywach, musisz czekać na niego aż godzinę. Dlatego gdy sprawdzam maila, zawsze muszę ręcznie odświeżyć każde podłączone konto

Zalety:

  • Wątki – grupowanie wiadomości
  • Możliwość używania kont domenowych
  • Możliwość planowania maili
  • Możliwość tworzenia szablonów odpowiedzi
  • Możliwość otrzymywania powiadomień z przeglądarki (dla mnie to wada, więc można też mieć wyłączone)
  • Możliwość filtrowania odbiorców i filtrów zaawansowanych

Wady:

  • Słaba synchronizacja kont dołączonych

Thunderbird

https://www.thunderbird.net [Aplikacja Desktopowa]

Wygodna i minimalistyczna aplikacja do zarządzania swoją pocztą. Pobierasz i używasz na swoim komputerze przez dedykowaną do tego aplikację. Bez wątpienia ma lepszą synchronizację niż gmail przy kontach domenowych a dodatki do niej sprawiają że ma również więcej ciekawych funkcjonalności.

Zalety:

  • Natychmiastowa synchronizacja
  • Wygodny i i prosty w obsłudze
  • Posiada wszystkie potrzebne funkcjonalności
  • Posiada dodatek „wyślij później” – do wysłania wiadomości o ustalonym czasie
  • Posiada dodatki i opcje, które rozszerzają podstawowe funkcjonalności
  • Możliwość tagowania wiadomości (np. nadawanie im priorytetów)
  • Możliwość filtrowania odbiorców i filtrów zaawansowanych

Wady:

  • Osobiście nie lubię poczty w dodatkowym programie pocztowym zainstalowanym na komputerze.

6. Programy graficzne

Programy i aplikacje do obróbki i tworzenia grafiki.

Photopea

https://www.photopea.com [Przeglądarka]

To jest raczej dla osób, które korzystają już z Photoshopa i mają licencję. Jeżeli jesteś gdzieś w trasie a masz pliki robocze – nie masz za to Photoshopa. To możesz pożyczyć jakikolwiek komputer i zrobić szybkie poprawki online, w narzędziu które wygląda dokładnie jak Photoshop.
Dlaczego mówię, że jest to dla osób które już mają licencję? Bo tworzenie grafiki w narzędziu online jest trochę uciążliwe. Jeżeli musisz to okej, ale jak nie to lepiej mieć do tego aplikację. Ale jeżeli jesteś studentem, chcesz się nauczyć obsługi PSa a nie masz już licencji darmowej – to też możesz uczyć się na Photopea online.

Zalety:

  • Taki Photoshop za darmo
  • Idealne odwzorowanie normalnej wersji Photoshopa
  • Możliwość wczytywania wielu rozszerzeń
  • Można wczytać swój plik .psd robiony w Photoshopie a zostanie on dobrze zinterpretowany (maski, warstwy, style)

Wady:

  • Reklamy
  • Dostępne tylko 30 kroków w historii zmian
  • Wszystko jest tylko online
  • Nie pomyl się i nie opublikuj swojej pracy publicznie 🙂

Krita

https://krita.org [Aplikacja Desktopowa Windows]

Chciałbyś używać tego zamiast Photoshop? Sprawdźmy! Trzeba przyznać że jest to rozbudowane narzędzie, lecz powinno się ono spodobać głównie tym, którzy wiążą swoją przyszłość z komputerowym malarstwem (digital painting). Na pierwszy rzut oka widać, że jest to narzędzie raczej dla artystów.
Jeżeli chcesz tworzyć wizytówki czy layouty stron internetowych, to Krita nie zawsze posiada odpowiednie rozwiązania dla Ciebie. Jeżeli jesteś artystą – nie zastanawiaj się i zainstaluj Krita!

Zalety:

  • Dobra aplikacja dla artystów
  • Dużo narzędzi
  • Przyjazny interfejs

Wady:

  • Niekoniecznie dobre narzędzie dla osób które tworzą grafiki na potrzeby identyfikacji wizualnej czy stron internetowych
  • Tworzenie typografii bywa niezwykle uciążliwe

Gimp

https://www.gimp.org [Aplikacja Desktopowa]

Jeżeli chcesz tworzyć layouty stron www, wizytówki czy inne tego typu grafiki a równocześnie nie chcesz płacić za Photoshopa – to Gimp jest dla Ciebie. Jest to równocześnie program od którego sam zaczynałem. Dużo narzędzi: zaznaczania, tekstowych, są warstwy i style. Wszystko jest bardzo wygodne w użyciu i jeżeli nie masz jeszcze żadnych przyzwyczajeń z innych programów graficznych to Gimp będzie dla Ciebie niezwykle przyjazny

Zalety:

  • Prosta obsługa i interface
  • Mały ale potężny program

Wady:

  • Problemy z otwieraniem plików .psd – odczytasz ale nie wszystko

Blender

https://www.blender.org [Aplikacja Desktopowa]

Jeżeli zastanawiasz się jak tworzyć fotorealistyczne realizacje 3D, postacie, profesjonalne efekty specjalne, i nie płacić równocześnie za programy po 20tys zł rocznie. Darmowy Blender jest idealny dla Ciebie. Moje osobiste odczucie jest takie że jest on lepsze niż płatne programy (zdarzyło mi się korzystać ze standardów produkcyjnych).
Blender jest właśnie w fazie szybkiego rozwoju. Bardzo dużo nowych możliwości, narzędzi, nowy silnik renderujący. Niektóre studia już zauważyły jego potencjał i robią w nim efekty specjalne w filmach i serialach (np. The Man in the High Castle – link)

Zalety:

  • Bardzo dużo materiałów edukacyjnych (również darmowych)
  • Bardzo duża społeczność ludzi, chętnych do pomocy
  • Duży rozwój i innowacje
  • Możliwość tworzenia prac 3D na BARDZO wysokim poziomie
  • Fotorealizm bez problemu można osiągnąć w Blenderze

Wady:

  • Na samym początku jest ciężko – jeżeli nie skorzystasz z żadnego tutorialu to nie zrobisz dosłownie nic w tym programie.

Inkscape

https://inkscape.org [Aplikacja Desktopowa]

Jeżeli potrzebujesz zrobić proste rzeczy w grafice wektorowej, to bez problemu możesz to zrobić w darmowym programie Inscape.
Ma kilka wad, ale da się je one w większości wyeliminować, a skoro jest za darmo to może warto sprawdzić jego funkcjonalności zanim kupimy coś drogiego. Warstwy, grupowanie, kształty i wiele innych.
Pełniejsza lista funkcjonalności: https://inkscape.org/about/features/

Zalety:

  • Otwiera pliki .svg
  • Zawiera wszystkie narzędzia, które takiego typu program powinien zawierać

Wady:

  • Nie potrafi otworzyć pliku .eps (nie działa to domyślnie)
  • Wady niestety trzeba eliminować samodzielnie zamiast nowej wersji oprogramowania, którą można zainstalować i nie martwić się niczym
  • Wygląda nieco antycznie

7. Mierzenie czasu i skupienie

Narzędzia pomagające w produktywnej pracy. Śledzenie czasu, pomodoro i wtyczki blokujące wszelkiego typu rozpraszacze.

Planister

https://planister.pl [Przeglądarka]

Fajne małe narzędzie, które może pozwolić Ci na o wiele bardziej produktywną pracę, zwłaszcza jeżeli nie znałeś wcześniej i nie wykorzystywałeś konceptu złotej godziny.

O co chodzi: nie potrafimy działać multitaskingowo. Nie robimy kilku zadań na raz tylko przełączamy się pomiędzy kolejnymi zadaniami, przemęczając tylko nasz mózg. Złote godziny to czas wielkiego skupienia w celu zrobienia jednego konkretnego zadania. Laserowe skupienie. Nie jest to artykuł o produktywności, dlatego nie będę rozprawiał o wyższości tego podejścia, powiem po prostu TO DZIAŁA! (setki badań i doświadczeń)

Planister to właśnie takie narzędzie, które pozwoli Ci planować i odliczać kolejne zadania, nad którymi będziesz pracować w pełnym skupieniu

Zalety:

  • Dobre zorganizowanie
  • Małe, proste i estetyczne narzędzie
  • Zrobisz dużo więcej w ciągu jednego dnia
  • Możliwość planowania zadań do przodu

Wady:

  • Brak aplikacji mobilnej
  • Konieczność założenia konta (darmowego)

Aplikacja typu pomodoro

https://tomato-timer.com [Przeglądarka]

Powyżej wskazałem konkretny link do pomodoro którego używam. Są bardziej i mniej rozwinięte, takie które pozwalają na zmianę wielu opcji, oraz takie które odliczają tylko czas. A gdy czas leci i mamy zaplanowane jedno konkretne zadanie, o wiele łatwiej nam się skupić na zadaniu.

Oto kilka opcji:
https://tomato-timer.com/
https://pomodoro-tracker.com/
https://pomofocus.io/
http://www.tomatotimers.com/
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.superelement.pomodoro (aplikacja tel)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pomodrone.app (aplikacja tel)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.AT.PomodoroTimer.timer&hl=pl&gl=US (aplikacja tel)

Zalety:

  • Odliczanie czasu wystarczy
  • Małe, proste i estetyczne narzędzie

Wady:

  • Czasem pracujesz godzinę i okazuje się że nie przetestowałeś dźwięku, który za cicho poinformował Cię o przerwie – pamiętaj o tym

Toggl

https://toggl.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Jeżeli chodzi o aplikacje do mierzenia czasu, to jest to mój faworyt. Prosta aplikacja pomodoro co prawda pomaga w skupieniu. Toggl natomiast zbiera informacje o tym co robisz i tworzy na ten temat raporty. Za darmo, możesz działać w zespole maksymalnie pięciu osób. Masz wgląd w produktywność swojego zespołu, wiesz ile czasu zajął Ci np. projekt strony internetowej.

Nie możesz poprawić czegoś czego nie mierzysz. Jeżeli chcesz wiedzieć jaką masz stawkę za stronę internetową, to musisz zrobić taką stronę i zmierzyć czas. Domysły nie są tak celne jakby nam się mogło wydawać.

Zalety:

  • Raportowanie
  • Masz wgląd w to ile czasu zajmuje Ci dane zadanie
  • Wreszcie wiesz dokładnie jaka jest Twoja stawka godzinowa
  • W ten sposób możesz również kontrolować swoich pracowników
  • Zespół do pięciu osób – za darmo

Wady:

  • Czasem po pracy oglądasz film a nie wyłączyłeś toggle – wyświetla się “Nie zapomnij śledzić swojego czasu” a Tobie nie chce wstać się z kanapy i to wyłączyć

Clockify

https://clockify.me [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]

Trochę bardziej rozwinięta wersja Toggl. Dodajemy kolejne projekty i zadania, śledzimy czas i otrzymujemy raporty. Mamy tu również możliwość określania które projekty są płatne a które nie, oraz stawki za te projekty. Dzięki temu jeszcze szybciej możesz stwierdzić jak wyglądać powinna Twoja stawka za konkretny projekt. Dodatkowo masz nieograniczoną liczbę pracowników – ale brak możliwości chowania pewnych informacji przed Twoim zespołem (to przychodzi dopiero w płatnej wersji).

Zalety:

  • Raportowanie
  • Masz wgląd w to ile czasu zajmuje Ci dane zadanie
  • Wreszcie wiesz dokładnie jaka jest Twoja stawka godzinowa
  • W ten sposób możesz również kontrolować swoich pracowników
  • Nieograniczona liczba userów w zespole

Wady:

  • Brak możliwości chowania informacji przed swoim zespołem

Wtyczki blokujące Facebook i Youtube

[Przeglądarka]

Niezbędnik przedsiębiorcy pracującego z domu. Jeżeli nie chcesz widzieć propozycji super filmów na Youtube albo super miejsc i rzeczy, które robili ostatnio Twoi znajomi i podzielili się tym na swoim Facebooku, to te wtyczki są konieczne do instalacji.

Chrome:

  • DF Tube (Distraction Free for YouTube™) – blokowanie podpowiedzi na YT, komentarzy i tego co tylko sobie ustawisz. Ale spokojnie, wciąż możesz spokojnie słuchać muzyki. Tyle że musisz sam są wybrać – bo YouTube Ci nic nie zaproponuje.
  • News Feed Eradicator for Facebook – Blokowanie walla na Facebooku. Od teraz, wchodząc na Facebooka, nie możesz scrolować bezmyślnie, na środku widzisz tylko cytat motywacyjny, ale wciąż możesz pracować w Social Mediach – musisz tylko wiedzieć gdzie chcesz wejść i co zrobić.

Firefox:

  • DF YouTube (Distraction Free) – blokowanie podpowiedzi na YT, komentarzy i tego co tylko sobie ustawisz. Ale spokojnie, wciąż możesz spokojnie słuchać muzyki. Tyle że musisz sam są wybrać – bo YouTube Ci nic nie zaproponuje.
  • News Feed Eradicator for Facebook – Blokowanie walla na Facebooku. Od teraz, wchodząc na Facebooka, nie możesz scrolować bezmyślnie, na środku widzisz tylko cytat motywacyjny, ale wciąż możesz pracować w Social Mediach – musisz tylko wiedzieć gdzie chcesz wejść i co zrobić.

Zalety:

  • Dużo odzyskanego czasu
  • Sporo odzyskanych nerwów
  • Zrobiona robota zamiast przeskrolowanego walla na FB

Wady:

  • Słabszy kontakt ze znajomymi? – tak Ci się tylko wydaje!
W przygotowaniu kolejne narzędzia oraz kategorie. W tym:
Aplikacje graficzne
Automatyzacja zadań
Bezpieczeństwo
Bazy zdjęć i materiałów
Badanie konkurencji, research, SEO
Analiza
Montaż filmów
Programy biurowe

CZĘŚĆ DRUGA

Wszystkie darmowe narzędzia

W tej sekcji, wypisuję darmowe narzędzia których używam osobiście i biznesowo. Przy każdym, odpowiedziałem na pytanie „dlaczego akurat to narzędzie?” Dlatego, jeżeli nie chcesz testować wszystkiego i tracić na to czas – możesz po prostu użyć mojej listy. Ta lista, tak jak już wcześniej zaznaczyłem, jest stworzona z perspektywy osoby, która pracuje w małym zespole. być może niektóre rozwiązania będą dla Ciebie nieprzydatne a może nawet niemożliwe do wdrożenia, jeżeli masz większy zespół.

Ten dział jest jeszcze w przygotowaniu. Oto lista moich narzędzi, które wkrótce zostaną opisane:

Asana
Trello
Slack
Google calendar
Facebook
Google drive
WeTransfer
Mailchimp

Whereby
Gmail
Thunderbird
Photopea
Blender
Inkscape
Snapseed
Toggle

Wtyczki blokujące FB i YT
Keepass
Avast
Pexels
Unsplash
Analytics
Google trends
Libra office

Chciałbym, aby ten wpis nie był traktowany jako artykuł, a bardziej jako biblioteka narzędzi, którą będziemy wspólnie rozwijać w przyszłości. Dlatego, jeżeli znacie jeszcze jakieś darmowe narzędzia, wspomnijcie o nich w komentarzu lub prywatnie, a na pewno przetestuję je i dodam naszej wspólnej listy. Jeżeli któryś z opisów jest niewyczerpujący lub narzędzie stało się płatne czy nieaktualne – również będziemy to razem wyłapywać i aktualizować tę stronę, mamy nadzieję że nam w tym pomożecie 🙂

Jeżeli interesuje Cię temat oszczędzania, przy prowadzeniu firmy, polecam artykuł 8 sposobów dzięki którym prowadzenie firmy nie musi być drogie
Być może, znajdziesz tam sposoby o których wcześniej nie myślałeś, a które zaoszczędzą Ci kilkaset złotych w skali roku.