Ostatnia aktualizacja biblioteki: 2021.02.26
Praca dla siebie, wymaga ogromnego skupienia i samodyscypliny. Nie można ulegać rozpraszaczom. Za każdym razem, gdy gubisz się w odmętach internetu, lub próbujesz wykorzystać jakieś narzędzie, które na sam koniec – tuż przed wygenerowaniem raportu, okazuje się być jednak narzędziem płatnym. To jest moment gdy tracisz ogromną ilość czasu – a więc i pieniędzy.
Dlatego powstała ta lista darmowych narzędzi dla biznesu. Są to programy i aplikacje, które oszczędzają mi czas, ale i również zwykłe odpowiedniki płatnych programów, których nie czuję potrzeby kupować.
Ten tekst podzieliłem na dwie części
• Wszystkie darmowe narzędzia – które podzieliłem na odpowiednie kategorie.
• Narzędzia, które sam używam i jestem z nich zadowolony – są one opisane w pierwszej części ale w drugiej są wylistowane
Chcesz mieć przydatną listę narzędzi, po trochu z każdej kategorii. Wybrane i przetestowane, tak że nie musisz tracić na to czasu? W takim razie po prostu przejdź do drugiej części tego wpisu i zobacz czego używam. Pamiętaj jedynie o tym, że dla większego zespołu może sprawdzić się zupełnie inne narzędzie niż dla nas, którzy zazwyczaj pracujemy we dwójkę a czasem we czwórkę.
P.S. Nie jesteśmy tak rozbudowani, żeby ktokolwiek płacił nam za reklamę tych narzędzi. Po prostu, używamy ich bo się sprawdziły. 🙂
UWAGA: Lista jest ciągle rozbudowywana – jest to pierwsza wersja naszej biblioteki. Chętnie usłyszymy o Twoich propozycjach narzędzi, które powinny się tu znaleźć. Oczywiście wszystko będzie aktualizowane i będziemy informować o tym na bieżąco na naszym fanpage
EDIT: Na chwilę obecną lista jest zamknięta! Nie mam na razie kolejnych narzędzi, które chciałbym do niej dodać.
CZĘŚĆ PIERWSZA
Wszystkie darmowe narzędzia
Postanowiłeś czytać po kolei? W takim razie teraz przedstawię Ci wszystkie darmowe narzędzia – pełną listę. Większość z nich, testowałem na przestrzeni lat, dlatego postaram się opisać dobrze, do czego dane narzędzie służy, jakie ma zalety, ale i również, jakich opcji mi w nim brakuje.
1. Planowanie zadań i komunikacja
Znajdują się tu narzędzia w których możesz przypisywać tickety i zarządzać zespołem. Są tu również kalendarze oraz listy zadań dzięki którym nie zgubisz się w dużym projekcie.
Asana
https://asana.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]
Moje narzędzie numer jeden w codziennej pracy. Tworzysz tam całe projekty, rozpisujesz na zadania i podzadania. Ustawiasz terminy wykonania danych prac. Możesz zarządzać w ten sposób, całym swoim zespołem.
Jeżeli mój współpracownik, mówi mi o czymś, co musi być zrobione ale np. jutro. Odpowiadam po prostu: „Wrzuć mi to do Asany”. Wtedy wiem, że to nie zniknie. Zarządzanie przez maila jest niewygodne, w Asanie masz projekty i zadania – do każdego zadania możesz dodać komentarze oraz zamieścić pliki. O wszystkim przypomina Ci sama asana, a pracownik może usiąść rano do pracy i widzi dokładnie, co ma do zrobienia.
Zalety:
- Możliwość przechodzenia w dowolnym momencie pomiędzy widokiem listy, kalendarza czy tablicy kanban.
- Aż do 15 użytkowników za darmo
- Skróty klawiszowe ułatwiające zarządzanie
- Proste szybkie i bez zbędnych komplikacji narzędzie
Wady:
- Brak możliwości tworzenia grup bez kont domenowych
- Brak możliwości określania czasu na dane zadanie
- Brak raportowania
- Brak statusów tasków (ale można załatwić to tagami lub tablicą kanban)
Trello
https://trello.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Przed Asaną, używałem właśnie Trello. Głównie bazuje ono na tablicy kanban – to mój największy problem – ja zazwyczaj bazuję na widoku listy – dlatego wybrałem asanę. Niby jest coś takiego jak widok listy w trello, ale nie jest to tak wygodne.
Wiem jednak, że trello jest bardzo popularne i wygodne dla wielu ludzi. Widok tablicy kanban to jest często to czego użytkownicy szukają. Proste przeciąganie zadań z jednej kategorii do drugiej, komentowanie, oznaczanie i dodawanie załączników. Naprawdę przydatne narzędzie. Może właśnie tego potrzebujesz?
Zalety:
- Nieograniczona liczba tablic osobistych
- Prosty w obsłudze
- Widok kanban
- Nieograniczona liczba kart i list
Wady:
- 10MB na jeden plik w załączniku
- Brak jasnego widoku listy
- Tylko 10 tablic w zespole
- Widoki mapy i kalendarza są funkcjami premium
Wrike
https://www.wrike.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Fajna alternatywa dla Trello i Asany, ale tylko na pięciu użytkowników – potem pojawiają się koszty. Standardowo mamy tablicę kanban, listę i widok kalendarza.
Mamy tutaj też niezwykle ciekawą opcję dla grafików – możliwość wrzucania zdjęć i zaznaczania ich części i komentowania. Niestety jest to tylko w wersji premium. Zalet jest jednak wiele – mamy activity stream, gdzie możemy wymieniać informacje oraz dashboard prywatny, który możemy dostosować jak tylko chcemy.
Chyba właśnie ten ogrom funkcjonalności jest trochę przytłaczający i jest powodem dla którego nie korzystałem z wrike zbyt długo. Jeżeli jednak szukasz bardziej rozbudowanego narzędzia, z wieloma funkcjami – to Wrike jest właśnie dla Ciebie.
Zalety:
- Activity Stream
- Dashboard, który można dostosowywać
- Możliwość śledzenia czasu pracy nad taskami
- Automatyczne raportowanie
- Zmiana statusów zadań (inprogress, done)
Wady:
- Mało przejrzysty UI
- Zbyt dużo wszystkiego
Google Calendar
https://calendar.google.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Używaj kalendarza. Ten od googla, przypomni Ci o wszystkim – również i na telefonie. Jeżeli masz spotkania, terminy czy chociaż chcesz zapamiętać kiedy Twoi bliscy mają urodziny – kalendarz to niezbędna rzecz. Powiadomienia o spotkaniach czy lotach, otrzymane na maila – potrafi dodać do kalendarza za pomocą jednego kliknięcia – duża zaleta.
P.S. Ja dodatkowo, używam również kalendarza papierowego i trzymam tam wszystkie zadania na najbliższe dni i plan na cały tydzień – bardzo dobra opcja.
Zalety:
- Automatyczne wypełnianie kalendarza za pomocą maila
- Informuje Cię o wydarzeniach przez aplikację mobilną
- Po prostu spełnia swoją funkcję
Wady:
- Trochę niewygodny przy wielu kontach mailowych
Slack
https://slack.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Dobre narzędzie do komunikacji, posiada kanały, dzięki czemu wiesz gdzie poruszany jest jaki temat. Ma sporo integracji z np. Trello, Jira, Github. Są prywatne wiadomości, zamknięte kanały oraz ułatwienia dla programistów (dzielenie się fragmentami kodu)
Używałem tego narzędzia do kilku większych projektów, były to projekty programistyczne, które wymagały współpracy z programistami i klientami. Slack, rzeczywiście powodował o wiele szybszy przepływ informacji.
Zalety:
- Pokoje wirtualne do różnych części projektu
- Można tworzyć nowe pokoje i dodawać tam tylko część zespołu np. back-end, marketing, front-end
- Prywatne wiadomości
- Integracje
Wady:
- Są jakieś limity wiadomości w archiwum – ale nigdy tego nawet nie zauważyłem
Facebook/grupa na facebooku
https://www.facebook.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Używanie facebooka jako platformy do komunikacji z klientami i współpracownikami jest kuszące. Proszę jednak – nie róbcie tego. Jest tam tak wiele „błyszczących” rzeczy, że zanim się zorientujesz, wsiąkniesz na kilkadziesiąt minut scrollując walla. Kontakt z innymi ludźmi, to też powód żeby rozmawiać przy okazji ze znajomymi i rodziną. Każde powiadomienie musisz sprawdzić – nigdy nie wiadomo czy to nie z pracy! A klienci? Oni też mogą czuć przyzwolenie na to aby pisać do Ciebie o każdej porze dnia i nocy. Normalnie, nie sprawdziłbyś maila. Ale powiadomienie FB sprawdzisz, a potem jest tylko krok od odpowiadania po godzinach.
Zalety:
- Każdy ma FB i nikt nie będzie mógł narzekać, że musi zakładać konto
- Możliwość stworzenie grup prywatnych
- Możliwość stworzenia grup na messengerze
Wady:
- Dużo powiadomień i śmieci
- Zamiast większej produktywności – masz zaserwowane, większe rozproszenie
- Pierwszy krok do pracy po godzinach
2. Przechowywanie plików i przesyłanie
Tutaj znajdują się narzędzia, dzięki którym za darmo, możesz szybko przesłać pliki lub udostępnić komuś przestrzeń, do wspólnego działania. Będzie też coś do trzymania swoich notatek.
Dropbox
https://www.dropbox.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Ilość dostępnego miejsca za darmo: 2 GB
Dysk wirtualny. Jest to na tyle popularne narzędzie, że może się wydawać, że nie trzeba go przedstawiać. 2GB za darmo – możecie do woli używać tej przestrzeni a jeżeli coś przypadkiem zostanie usunięte. Powinniście być w stanie odzyskać te dane.
Mimo wszystko wersja free wydaje się lepszym rozwiązaniem do przechowywania ważnych plików czy zdjęć, niż do szybkiego przesyłania ciągle to nowych plików. Bo do przesyłania plików klientom, są szybsze rozwiązania.
PS. Darmowe 2 GB łatwo rozszerzyć o dodatkowe miejsce, również za darmo. Jest wiele artykułów na ten temat na internecie. Jeżeli używasz dropbox na co dzień – warto się tym zainteresować.
Zalety:
- Odzyskiwanie plików przypadkowo usuniętych (w ciągu ostatnich 30 dni)
- Tak samo z historią plików – możesz odzyskać poprzednie jego wersje w ciągu 30 dni
- Wspólna praca nad plikami
Wady:
- Aż 2GB czy tylko 2GB? To zależy od przeznaczenia
Google Drive
https://www.google.com/drive [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Ilość dostępnego miejsca za darmo: 15 GB
Kolejny dysk wirtualny. Największa zaleta tego rozwiązania to integracja z programami biurowymi takimi jak Word czy Excel. Możliwość jednoczesnego edytowania plików przez kilka osób jest czymś niesamowitym.
Jest sporo miejsca – które moim zdaniem powinno być wystarczające aby coś zdziałać.
Zalety:
- Pakiet biurowych aplikacji (dokumenty, arkusze i prezentacje)
- Praca w trybie offline – pliki dostępne nawet bez internetu
- Wszystko zintegrowane wokół Twojego konta gmail
Wady:
- Wolne pobieranie przez przeglądarkę – konwersja trochę trwa
- Przestrzeń dzieli się również pomiędzy np. Twoim gmailem
WeTransfer
https://wetransfer.com [Przeglądarka]
Proste i szybkie rozwiązanie do przesyłania plików do maksymalnie 2 GB. Jeżeli potrzebujesz przesłać coś klientowi czy znajomemu szybko – to narzędzie jest dla Ciebie.
Jeżeli chcesz działać bez maila – to możesz po prostu przesłać plik i zapisać sobie link do pobrania tego pliku.
Możesz też podać swój email, jak i drugiej osoby – wtedy klient/znajomy również otrzyma powiadomienie jak plik zostanie zamieszczony, a Ty otrzymasz informację jak plik zostanie pobrany.
Zalety:
- Szybkie i łatwe w obsłudze również na telefonie
- Otrzymujesz potwierdzenie mailowe, że klient pobrał plik
- Otrzymujesz powiadomienie po kilku dniach, jeżeli plik nie został ściągnięty
Wady:
- Plik dostępny do pobrania tylko przez tydzień
- Działanie WeTransfer może budzić wątpliwości co bezpieczeństwa Twoich plików
- 2 GB to czasem za mało
Evernote
https://evernote.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Twórz szybkie notatki. Zapisuj na telefonie i miej dostęp również na komputerze. Wszystko możesz podzielić na wygodne kategorie, aby szybko odnaleźć to czego potrzebujesz. Możesz również szybko zapisać swój research (do tego jest specjalne rozszerzenie). Jeżeli chcesz zostawić jakiś artykuł „na później” – jest to niezwykle wygodne. Wszystkie pomysły i dane możesz mieć dosłownie pod ręką.
Zalety:
- Szybkie notatki
- Synchronizacja telefon-komputer
- Zapisywanie treści ze stron www, w wygodny i szybki sposób
- Możliwość katalogowania wszystkiego w prosty sposób
Wady:
- Na początku, aplikacja trochę przytłacza
3. Email marketing
Narzędzia, które pomagają w email marketingu. Wysyłanie maili, zarządzanie swoją bazą kontaktów i wszystko czego bloger potrzebuje.
Mailchimp
https://mailchimp.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]
Jest to narzędzie do email marketingu, w którym do dwóch tysięcy użytkowników, jest za darmo. Wysyłanie maili, raporty i taka zwykła praca marketingowa, w momencie gdy Twoja baza klientów dopiero się rozrasta.
Gdy masz grupę powyżej 2 tysięcy użytkowników na swojej liście, to Ci ludzie powinni być odpowiednio monetyzowani – dlatego nie jest to wcale mało.
https://mailchimp.com/pricing/compare-plans/
Zalety:
- Można przechowywać aż 2 000 kontaktów
- Są template emaile – więc nie trzeba zaczynać od zera i umieć kodować
- Dużo opcji – w tym opcję double opt-in (co zmniejsza ryzyko spam subskrypcji)
- Zgodność z RODO
Wady:
- Można mieć tylko jedną widownię. Ale po co komu więcej?
- Możesz wysłać aż 10000 maili w ciągu miesiąca – lub tylko
- Dość toporny w użyciu
MailerLite
https://www.mailerlite.com [Przeglądarka]
Jeżeli chcesz czegoś wystarczającego, ale równocześnie ładnego i przejrzystego – to właśnie mailerlite. Naprawdę dobra opcja do 1000 osób na Twojej liście. Jestem właśnie w trakcie testowania i bardzo chwalę. Z Mailchimpem miałem duży problem z konfiguracją wszystkiego u klienta (trzeba było dokonać zmian w DNS, które niestety nie były możliwe, aby wysyłać maile jako „ja” a nie jako „mailchimp”).
Zalety:
- Można przechowywać aż 1 000 kontaktów
- Są template emaile – więc nie trzeba zaczynać od zera i umieć kodować
- Dużo opcji – w tym opcję double opt-in (co zmniejsza ryzyko spam subskrypcji)
- Zgodność z RODO
- Super support – szybkie odpowiedzi i pomocne
- Estetyka i przejrzystość statystyk
Wady:
- Tylko 1 000 osób na liście.
- Niektóre statystyki nie odświeżają się tak często jako powinny, co zmusza do rozwiązywania do nieistniejących błędów i tracenia czasu. (trzeba się przyzwyczaić)
4. Komunikatory
Narzędzia związane z komunikacją głosową i wirtualnymi spotkaniami
Whereby
https://whereby.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]
Komunikator idealny dla małych spotkań z klientami czy zespołowych. Zakładasz konto, a następnie dajesz nazwę dla swojego pokoju https://whereby.com/twojaNazwa
Wygląda to profesjonalnie, do tego każdy kto posiada link może dołączyć do spotkania bez żadnych instalacji i konfiguracji (trzeba tylko udostępnić kamerę i mikrofon). Osoba zalogowana, może wyrzucać i akceptować uczestników spotkania, lub zamienić pokój na zamknięty i weryfikować wszystkich na wejściu.
Co jeszcze dobrego? Czat do wymieniania wiadomości tekstowych oraz możliwość udostępniania swojego ekranu – np. do prezentacji multimedialnej.
P.S. Zdradzę, że czasem klienci sami mieli swoje narzędzia i chcieli właśnie tak się z nami spotkać. Zdarzało się że te narzędzia nie działały, albo ktoś miał problemy techniczne i musieliśmy szybko przechodzić na whereby.
Zalety:
- Własnoręcznie ustawiony link spotkania (zawsze taki sam)
- Czat
- Udostępnianie ekranu
- Bez konfigurowania i instalowania
- Możliwość prostej moderacji dla administratora
Wady:
- W wersji darmowej – tylko dla czterech osób. Czasem niestety to nie wystarcza
Zoom
https://zoom.us [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Narzędzie, które nagle zyskało na dużej popularności – z wiadomej przyczyny. Tutaj mamy już aż sto osób na spotkanie. Niestety jednak 40 minut to maksymalny czas takiego grupowego spotkania. Jeżeli jednak chcesz spotykać się jeden na jeden – to takie spotkanie nie ma żadnych ograniczeń. Zoom jest bardziej zaawansowanym narzędziem niż Whereby, posiada więcej opcji związanych z pokojami, tworzeniem spotkań itp.
Zalety:
- Aż 100 osób może uczestniczyć w spotkaniu
- Wideo i audio rozmowy
- Możliwość dzielenia się monitorem
- Duże możliwości administratorskie przy tworzeniu i uczestniczeniu w spotkaniach
Wady:
- Limit 40 min podczas grupowych spotkań
5. Obsługa poczty
Wszelkie narzędzia, służące do pobierania i wysyłania poczty.
Gmail
https://mail.google.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]
Nasze konto domenowe @webmentors.pl, podłączyliśmy do gmaila. Domyślne konto pocztowe nie ma wątków i tym właśnie była podyktowana ta decyzja.
Gmaila chyba każdy zna, moim zdaniem grupowanie odpowiedzi do jednej pozycji jest dużym ułatwieniem. Całą konwersację możesz znaleźć w jednym miejscu. Są szablony odpowiedzi, które można sobie samemu ustawiać oraz opcja zaplanowania wysłania wiadomości na później. Wystarczy napisać maila i powiedzieć gmailowi kiedy ma go wysłać (dzień i godzina).
Jest też bardzo duży problem – przy podłączeniu kilku kont, poczta z kont domenowych nie synchroniuzuje się zawsze na bieżąco. Czasem dostaniesz maila od razu, czasem po dziesięciu minutach – a w porywach, musisz czekać na niego aż godzinę. Dlatego gdy sprawdzam maila, zawsze muszę ręcznie odświeżyć każde podłączone konto
Zalety:
- Wątki – grupowanie wiadomości
- Możliwość używania kont domenowych
- Możliwość planowania maili
- Możliwość tworzenia szablonów odpowiedzi
- Możliwość otrzymywania powiadomień z przeglądarki (dla mnie to wada, więc można też mieć wyłączone)
- Możliwość filtrowania odbiorców i filtrów zaawansowanych
Wady:
- Słaba synchronizacja kont dołączonych
Thunderbird
https://www.thunderbird.net [Aplikacja Desktopowa]
Wygodna i minimalistyczna aplikacja do zarządzania swoją pocztą. Pobierasz i używasz na swoim komputerze przez dedykowaną do tego aplikację. Bez wątpienia ma lepszą synchronizację niż gmail przy kontach domenowych a dodatki do niej sprawiają że ma również więcej ciekawych funkcjonalności.
Zalety:
- Natychmiastowa synchronizacja
- Wygodny i i prosty w obsłudze
- Posiada wszystkie potrzebne funkcjonalności
- Posiada dodatek „wyślij później” – do wysłania wiadomości o ustalonym czasie
- Posiada dodatki i opcje, które rozszerzają podstawowe funkcjonalności
- Możliwość tagowania wiadomości (np. nadawanie im priorytetów)
- Możliwość filtrowania odbiorców i filtrów zaawansowanych
Wady:
- Osobiście nie lubię poczty w dodatkowym programie pocztowym zainstalowanym na komputerze.
6. Programy graficzne
Programy i aplikacje do obróbki i tworzenia grafiki.
Photopea
https://www.photopea.com [Przeglądarka]
To jest raczej dla osób, które korzystają już z Photoshopa i mają licencję. Jeżeli jesteś gdzieś w trasie a masz pliki robocze – nie masz za to Photoshopa. To możesz pożyczyć jakikolwiek komputer i zrobić szybkie poprawki online, w narzędziu które wygląda dokładnie jak Photoshop.
Dlaczego mówię, że jest to dla osób które już mają licencję? Bo tworzenie grafiki w narzędziu online jest trochę uciążliwe. Jeżeli musisz to okej, ale jak nie to lepiej mieć do tego aplikację. Ale jeżeli jesteś studentem, chcesz się nauczyć obsługi PSa a nie masz już licencji darmowej – to też możesz uczyć się na Photopea online.
Zalety:
- Taki Photoshop za darmo
- Idealne odwzorowanie normalnej wersji Photoshopa
- Możliwość wczytywania wielu rozszerzeń
- Można wczytać swój plik .psd robiony w Photoshopie a zostanie on dobrze zinterpretowany (maski, warstwy, style)
Wady:
- Reklamy
- Dostępne tylko 30 kroków w historii zmian
- Wszystko jest tylko online
- Nie pomyl się i nie opublikuj swojej pracy publicznie 🙂
Krita
https://krita.org [Aplikacja Desktopowa Windows]
Chciałbyś używać tego zamiast Photoshop? Sprawdźmy! Trzeba przyznać że jest to rozbudowane narzędzie, lecz powinno się ono spodobać głównie tym, którzy wiążą swoją przyszłość z komputerowym malarstwem (digital painting). Na pierwszy rzut oka widać, że jest to narzędzie raczej dla artystów.
Jeżeli chcesz tworzyć wizytówki czy layouty stron internetowych, to Krita nie zawsze posiada odpowiednie rozwiązania dla Ciebie. Jeżeli jesteś artystą – nie zastanawiaj się i zainstaluj Krita!
Zalety:
- Dobra aplikacja dla artystów
- Dużo narzędzi
- Przyjazny interfejs
Wady:
- Niekoniecznie dobre narzędzie dla osób które tworzą grafiki na potrzeby identyfikacji wizualnej czy stron internetowych
- Tworzenie typografii bywa niezwykle uciążliwe
Gimp
https://www.gimp.org [Aplikacja Desktopowa]
Jeżeli chcesz tworzyć layouty stron www, wizytówki czy inne tego typu grafiki a równocześnie nie chcesz płacić za Photoshopa – to Gimp jest dla Ciebie. Jest to równocześnie program od którego sam zaczynałem. Dużo narzędzi: zaznaczania, tekstowych, są warstwy i style. Wszystko jest bardzo wygodne w użyciu i jeżeli nie masz jeszcze żadnych przyzwyczajeń z innych programów graficznych to Gimp będzie dla Ciebie niezwykle przyjazny
Zalety:
- Prosta obsługa i interface
- Mały ale potężny program
Wady:
- Problemy z otwieraniem plików .psd – odczytasz ale nie wszystko
Blender
https://www.blender.org [Aplikacja Desktopowa]
Jeżeli zastanawiasz się jak tworzyć fotorealistyczne realizacje 3D, postacie, profesjonalne efekty specjalne, i nie płacić równocześnie za programy po 20tys zł rocznie. Darmowy Blender jest idealny dla Ciebie. Moje osobiste odczucie jest takie że jest on lepsze niż płatne programy (zdarzyło mi się korzystać ze standardów produkcyjnych).
Blender jest właśnie w fazie szybkiego rozwoju. Bardzo dużo nowych możliwości, narzędzi, nowy silnik renderujący. Niektóre studia już zauważyły jego potencjał i robią w nim efekty specjalne w filmach i serialach (np. The Man in the High Castle – link)
Zalety:
- Bardzo dużo materiałów edukacyjnych (również darmowych)
- Bardzo duża społeczność ludzi, chętnych do pomocy
- Duży rozwój i innowacje
- Możliwość tworzenia prac 3D na BARDZO wysokim poziomie
- Fotorealizm bez problemu można osiągnąć w Blenderze
Wady:
- Na samym początku jest ciężko – jeżeli nie skorzystasz z żadnego tutorialu to nie zrobisz dosłownie nic w tym programie.
Inkscape
https://inkscape.org [Aplikacja Desktopowa]
Jeżeli potrzebujesz zrobić proste rzeczy w grafice wektorowej, to bez problemu możesz to zrobić w darmowym programie Inscape.
Ma kilka wad, ale da się je one w większości wyeliminować, a skoro jest za darmo to może warto sprawdzić jego funkcjonalności zanim kupimy coś drogiego. Warstwy, grupowanie, kształty i wiele innych.
Pełniejsza lista funkcjonalności: https://inkscape.org/about/features/
Zalety:
- Otwiera pliki .svg
- Zawiera wszystkie narzędzia, które takiego typu program powinien zawierać
Wady:
- Nie potrafi otworzyć pliku .eps (nie działa to domyślnie)
- Wady niestety trzeba eliminować samodzielnie zamiast nowej wersji oprogramowania, którą można zainstalować i nie martwić się niczym
- Wygląda nieco antycznie
InVision
https://www.invisionapp.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Tworzysz UI?A może jakieś większe projekty? Wszystko można połączyć w InVision i sprawić, że Twoja aplikacja będzie „działać”. Ustawiasz akcje pod konkretne miejsca grafiki tak żeby symulować działanie całego projektu, jest to świetne narzędzie do „podglądania” efektów pracy. Możesz podzielić się tym ze swoim klientem, aby mieć pewność, że to co zostanie zakodowane, jest zgodne z jego wizją.
Zalety:
- Idealne do prototypowania
- Wygodne i szybkie w użyciu
- Możesz szybko podzielić się podglądem swojego projektu
- Możesz ustawić nawet i RWD
Wady:
- Darmowa opcja to maksymalnie 3 prototypy
7. Mierzenie czasu i skupienie
Narzędzia pomagające w produktywnej pracy. Śledzenie czasu, pomodoro i wtyczki blokujące wszelkiego typu rozpraszacze.
Planister
https://planister.pl [Przeglądarka]
Fajne małe narzędzie, które może pozwolić Ci na o wiele bardziej produktywną pracę, zwłaszcza jeżeli nie znałeś wcześniej i nie wykorzystywałeś konceptu złotej godziny.
O co chodzi: nie potrafimy działać multitaskingowo. Nie robimy kilku zadań na raz tylko przełączamy się pomiędzy kolejnymi zadaniami, przemęczając tylko nasz mózg. Złote godziny to czas wielkiego skupienia w celu zrobienia jednego konkretnego zadania. Laserowe skupienie. Nie jest to artykuł o produktywności, dlatego nie będę rozprawiał o wyższości tego podejścia, powiem po prostu TO DZIAŁA! (setki badań i doświadczeń)
Planister to właśnie takie narzędzie, które pozwoli Ci planować i odliczać kolejne zadania, nad którymi będziesz pracować w pełnym skupieniu
Zalety:
- Dobre zorganizowanie
- Małe, proste i estetyczne narzędzie
- Zrobisz dużo więcej w ciągu jednego dnia
- Możliwość planowania zadań do przodu
Wady:
- Brak aplikacji mobilnej
- Konieczność założenia konta (darmowego)
Aplikacja typu pomodoro
https://tomato-timer.com [Przeglądarka]
Powyżej wskazałem konkretny link do pomodoro którego używam. Są bardziej i mniej rozwinięte, takie które pozwalają na zmianę wielu opcji, oraz takie które odliczają tylko czas. A gdy czas leci i mamy zaplanowane jedno konkretne zadanie, o wiele łatwiej nam się skupić na zadaniu.
Oto kilka opcji:
https://tomato-timer.com/
https://pomodoro-tracker.com/
https://pomofocus.io/
http://www.tomatotimers.com/
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.superelement.pomodoro (aplikacja tel)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pomodrone.app (aplikacja tel)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.AT.PomodoroTimer.timer&hl=pl&gl=US (aplikacja tel)
Zalety:
- Odliczanie czasu wystarczy
- Małe, proste i estetyczne narzędzie
Wady:
- Czasem pracujesz godzinę i okazuje się że nie przetestowałeś dźwięku, który za cicho poinformował Cię o przerwie – pamiętaj o tym
Toggl
https://toggl.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Jeżeli chodzi o aplikacje do mierzenia czasu, to jest to mój faworyt. Prosta aplikacja pomodoro co prawda pomaga w skupieniu. Toggl natomiast zbiera informacje o tym co robisz i tworzy na ten temat raporty. Za darmo, możesz działać w zespole maksymalnie pięciu osób. Masz wgląd w produktywność swojego zespołu, wiesz ile czasu zajął Ci np. projekt strony internetowej.
Nie możesz poprawić czegoś czego nie mierzysz. Jeżeli chcesz wiedzieć jaką masz stawkę za stronę internetową, to musisz zrobić taką stronę i zmierzyć czas. Domysły nie są tak celne jakby nam się mogło wydawać.
Zalety:
- Raportowanie
- Masz wgląd w to ile czasu zajmuje Ci dane zadanie
- Wreszcie wiesz dokładnie jaka jest Twoja stawka godzinowa
- W ten sposób możesz również kontrolować swoich pracowników
- Zespół do pięciu osób – za darmo
Wady:
- Czasem po pracy oglądasz film a nie wyłączyłeś toggle – wyświetla się „Nie zapomnij śledzić swojego czasu” a Tobie nie chce wstać się z kanapy i to wyłączyć
Clockify
https://clockify.me [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Trochę bardziej rozwinięta wersja Toggl. Dodajemy kolejne projekty i zadania, śledzimy czas i otrzymujemy raporty. Mamy tu również możliwość określania które projekty są płatne a które nie, oraz stawki za te projekty. Dzięki temu jeszcze szybciej możesz stwierdzić jak wyglądać powinna Twoja stawka za konkretny projekt. Dodatkowo masz nieograniczoną liczbę pracowników – ale brak możliwości chowania pewnych informacji przed Twoim zespołem (to przychodzi dopiero w płatnej wersji).
Zalety:
- Raportowanie
- Masz wgląd w to ile czasu zajmuje Ci dane zadanie
- Wreszcie wiesz dokładnie jaka jest Twoja stawka godzinowa
- W ten sposób możesz również kontrolować swoich pracowników
- Nieograniczona liczba userów w zespole
Wady:
- Brak możliwości chowania informacji przed swoim zespołem
Wtyczki blokujące Facebook i Youtube
[Przeglądarka]
Niezbędnik przedsiębiorcy pracującego z domu. Jeżeli nie chcesz widzieć propozycji super filmów na Youtube albo super miejsc i rzeczy, które robili ostatnio Twoi znajomi i podzielili się tym na swoim Facebooku, to te wtyczki są konieczne do instalacji.
Chrome:
- DF Tube (Distraction Free for YouTube™) – blokowanie podpowiedzi na YT, komentarzy i tego co tylko sobie ustawisz. Ale spokojnie, wciąż możesz spokojnie słuchać muzyki. Tyle że musisz sam są wybrać – bo YouTube Ci nic nie zaproponuje.
- News Feed Eradicator for Facebook – Blokowanie walla na Facebooku. Od teraz, wchodząc na Facebooka, nie możesz scrolować bezmyślnie, na środku widzisz tylko cytat motywacyjny, ale wciąż możesz pracować w Social Mediach – musisz tylko wiedzieć gdzie chcesz wejść i co zrobić.
Firefox:
- DF YouTube (Distraction Free) – blokowanie podpowiedzi na YT, komentarzy i tego co tylko sobie ustawisz. Ale spokojnie, wciąż możesz spokojnie słuchać muzyki. Tyle że musisz sam są wybrać – bo YouTube Ci nic nie zaproponuje.
- News Feed Eradicator for Facebook – Blokowanie walla na Facebooku. Od teraz, wchodząc na Facebooka, nie możesz scrolować bezmyślnie, na środku widzisz tylko cytat motywacyjny, ale wciąż możesz pracować w Social Mediach – musisz tylko wiedzieć gdzie chcesz wejść i co zrobić.
Zalety:
- Dużo odzyskanego czasu
- Sporo odzyskanych nerwów
- Zrobiona robota zamiast przeskrolowanego walla na FB
Wady:
- Słabszy kontakt ze znajomymi? – tak Ci się tylko wydaje!
8. Bazy zdjęć
Coś przydatnego dla wszystkich blogerów czy osób prowadzących swoje fanpage. Darmowe zdjęcia, które można użyć, bez obaw o to że zostaniemy pozwani.
Pierwotnie chciałem umieścić te banki materiałów tutaj – postanowiłem jednak zrobić do tego osobny wpis:
9. Programy biurowe
Żeby napisać artykuł czy książkę, nie musisz kupować całego pakietu biurowego. Są darmowe odpowiedniki, które są tak samo dobre jak nasz dobry przyjaciel M. Office.
Libre Office
https://pl.libreoffice.org [Aplikacja Desktopowa Windows | Linux | macOS]
Program niezbędnik. Używam go już od kilku lat i nie narzekam. Zawiera tak naprawdę wszystko co pakiet biurowy powinien mieć. Są pewne problemy z kopiowaniem pomiędzy tym programem a Microsoft – ale nie sprawia to aż takiego dużego problemu. Można nim otwierać pliki zapisane w Microsoft – czasem jednak brakuje spacji pomiędzy wyrazami co jest uciążliwe.
Zalety:
- Ma wszystko co powinien mieć
- Szybki zapis do PDF
- Odczyt plików z Microsoft
- Przejście z Microsoft do Libre nie sprawia problemów
Wady:
- Ograniczone możliwości papieru firmowego
- Czasem wycina spacje pomiędzy wyrazami, czytając pliki o innych rozszerzeniach
Open Office
https://www.openoffice.org [Aplikacja Desktopowa Windows | Linux | macOS]
Ten program znałem kiedyś dobrze, z linuxa. Sprawiał się naprawdę dobrze i zupełnie mi wystarczał. Na ten moment wygląda podobnie do LibreOffice. Posiada wersje na Linuxa, Windowsa i iOS.
Zalety:
- Ma wszystkie podstawowe funkcje
- Sprawdzi się jak na darmowy program
Wady:
- Wygląda bardziej archaicznie
- Polskie wsparcie wygląda na bardzo zaniedbane
10. Montaż filmów
Przyciąć, wydłużyć, przyciszyć, podgłośnić, zrobić pokaz slajdów ze zdjęć? Do tego właśnie są te programy.
Shotcut
https://shotcut.org [Aplikacja Desktopowa Windows | Linux | macOS]
Szukałem kiedyś programu, który zapisze mi film szybciej niż After Effect. Znalazłem! Zakochałem się zupełnie! Teraz już nie używam płatnych programów – chyba, że do bardziej zaawansowanych animacji.
Shotcut potrafi wyrenderować pół godzinny film w 4 minuty. Jest prosty i wygodny, wystarczą jeden czy dwa krótkie tutoriale i już wiesz jak z niego korzystać.
Zalety:
- Mega szybki rendering (zapisywanie Twojej pracy jako plik filmowy)
- Ciekawe i szybkie presety (np. szybki zapis do YouTube)
- Bardzo prosty w obsłudze
- 100% free – bez żadnych znaków wodnych
Wady:
- Ograniczony jeżeli chodzi o tworzenie zaawansowanych przejść i animacji
- Trochę toporny wygląd timeline
DaVinci Resolve 17
https://www.blackmagicdesign.com [Aplikacja Desktopowa Windows | Linux | macOS]
Na ten program natknąłem się niedawno. Wygląda jak alternatywa dla Shotcut. Więcej opcji, bardziej zaawansowany. Jeżeli Shotcut jest dla Ciebie niewystarczający – warto spróbować DaVinci. Moim zdaniem – dużo prostszy jeżeli chodzi o animacje, ale dajcie mi znać co o nim sądzicie? Prostsza obsługa np. tekstów i więcej opcji przejść.
Edit: Niesamowity program – zupełnie się na niego przerzuciłem. Polecam
Zalety:
- Prosta obsługa
- Darmowy
- Bardzo zaawansowany. Bardzo dużo możliwości
- Nody – Fusion dzięki którym możliwości jest jeszcze więcej
Wady:
- Czasem się wyłącza (zapisuj często)
- Wymagania sprzętowe
- Pojawiają się problemy przy eksporcie na inny komputer (trzeba trochę nad tym pomyśleć)
Audacity
https://audacity.pl [Aplikacja Desktopowa Windows | Linux | macOS]
Nie sposób też nie powiedzieć o tym programie. Dla mnie on jest przydatny niezwykle przy odszumianiu dźwięku. Zanim coś wrzucisz na YT – koniecznie oczyść dźwięk. Program wygląda jakby powstał dziesiątki lat temu, ale jest naprawdę przydatny i szybki w działaniu.
Zalety:
- Rewelacyjny przy odszumianiu dźwięku.
- Bardzo zaawansowany. Bardzo dużo możliwości
- Szybki mały program
Wady:
- Tak – może i jest potężny, ale przez to przytłacza też liczbą dostępnych w nim opcji
OBS Studio
https://obsproject.com [Aplikacja Desktopowa Windows | Linux | macOS]
Było o video – to musimy wiedzieć jeszcze jak je nagrywać. OBS jest bardzo prostym, a mimo to rozbudowanym rozwiązaniem. Nagrywanie z kamery, streaming na YT, FB czy Twitch. Nagrywanie tutoriali na Youtube – wszystko to możesz zrobić właśnie za jego pomocą. Możesz nawet ustawić za sobą green screen i wyciąć tło – pełna profeska.
Zalety:
- Prosta obsługa
- Bardzo dużo opcji i dodatków
- Streaming, nagrywanie i co dusza zapragnie
Wady:
- Bywa tak, że po nagraniu materiału, okazuje się że nie ma małego kawałka dźwięku – co jest bardzo problematyczne
11. Aplikacje Graficzne
Były programy, może teraz aplikacje. Gdy trzeba coś zrobić online czy na telefonie.
Snapseed
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.niksoftware.snapseed [Aplikacja Android/iOS]
Robisz zdjęcia telefonem? Jeżeli chciałbyś szybko je poprawić (dodać filtry, HDR itp) możesz to zrobić właśnie w tej darmowej aplikacji. Podstawowy, czy nawet trochę bardziej zaawansowany retusz zrobisz właśnie tym narzędziem. Potem ślij do znajomych – będą zaskoczeni jak profesjonalne zdjęcia robi Twój aparat.
Zalety:
- Duże bogactwo funkcji
- Obsługa RAW i JPG
- Tworzenie własnych stylów
- Czego dusza zapragnie – dodatkowo prosta i szybka obsługa
Wady:
- Na ten moment nic 🙂
StoryArt
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ryzenrise.storyart&hl=pl%2F [Aplikacja Android/iOS]
Masz Instagram, ale nie jesteś grafikiem? Prosta aplikacja pomoże Ci urozmaicić Twoje zdjęcia i wideo. Masz masę templatów – tak dużo, że łatwo się w tym zgubić. Możesz dodać filtry a nawet video template razem z tekstem.
Zalety:
- Masa-masa opcji – darmowa wersja wystarczy
- Łatwy dostęp do ostatnio używanych opcji
- Możesz dodawać template do ulubionych
- Możesz dodawać własne fonty
- Masz również stickery/naklejki
Wady:
- Wiadomo – jeżeli chcesz więcej, musisz wykupić subskrypcję
Adobe Lightroom
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.adobe.lrmobile [Aplikacja Android/iOS]
Prosta i szybka edycja zdjęć od Adobe. Filtry, zmiana kolorystyki, krzywe – same fajne i przydatne rzeczy. Niestety, przydatne rzeczy są również w funkcjach premium np: pędzel korygujący.
Zalety:
- Fajne, przydatne, szybkie
- Szybka edycja zdjęć
Wady:
- W premium są ważne funkcje np. pędzel korygujący
Canva
https://www.canva.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]
Prezentacje, filmy, wpisy na fb/insta/itp, plakaty, loga, kartki, dokumenty. Setki czy tysiące templatów, które możesz edytować. Masz aplikację, ale i również wersję przeglądarkową. Nie będąc grafikiem, jesteś w stanie przygotować sobie profesjonalne grafiki.
Zalety:
- Tysiące przydatnych templatów
- Zrób dobrą grafikę, nawet jeżeli nie jesteś grafikiem
- Wersja przeglądarkowa i aplikacja
Wady:
- Nie masz własnego loga i czcionek (w premium)
- Zapisywanie szablonów dla zespołu (w premium)
12. Automatyzacja
Pewne rzeczy powtarzasz w kółko i tracisz czas. Inne robisz raz na miesiąc i nigdy nie pamiętasz jak to się robiło. Jak ułatwić i przyśpieszyć to wszystko? A może część rzeczy może robić za Ciebie system?
Zapier
https://zapier.com [Przeglądarka]
Proste automatyzacje. Jeżeli dostaniesz maila, to możesz automatycznie wysłać komuś maila z informacją zwrotną. Możesz dodać maile, które zawierają pewne schematy i przesyłać je automatycznie do Twoich współpracowników. Jeżeli ktoś kogo obserwujesz wrzuca coś na np. FB to możesz automatycznie tworzyć z tego np. posty na swoim fanpage. Możesz tworzyć automatyczne notatki z np. osób, które obserwujesz. Duża duża dowolność!
Zalety:
- Prosta kategoryzacja „zapierów”
- Oszczędność czasu
- Zaawansowane możliwości automatyzacji wchodzące nawet w kalendarz, Twoje maile itp.
Wady:
- Tylko 5 zapsów w wersji darmowej
- Akcje wykonywane co 15 min (co w sumie nie jest dużym opóźnieniem)
IFTTT
https://ifttt.com [Przeglądarka]
Zupełnie darmowy, ale mniejsze możliwości. Za pomocą tego narzędzia możesz pobierać powtarzające się dokumenty czy nawet artykuły ze stron z którymi chcesz pozostać na bieżąco. Możesz to sobie wysyłać bezpośrednio na maila. Tak samo możesz automatycznie tworzyć taski z tym związane na swoim systemie do taskowania. Jeżeli grasz na giełdzie to możesz też ustawiać sobie notyfikacje o dużych wahaniach a nawet notyfikacje o pogodzie na jutro (system może informować Cię jeżeli jutro będzie padać).
Jest też wersja „for Business” – nie musisz być biznesem żeby z tego korzystać. Tu są bardziej zaawansowane opcje.
Pomijając oszczędność czasu, jest też aspekt biznesowy. Niektóre akcje czekają aż będziesz w pracy lub przy mailu – z takim oprogramowaniem masz o wiele szybszy czas reakcji.
Zalety:
- Przyśpiesza niektóre akcje
- A niektóre robi zupełnie za Ciebie
Wady:
- Chwilę potrwa zanim zrozumie się wszystko co można tam zrobić
aText
https://www.trankynam.com/atext [Aplikacja Desktopowa Windows/Mac]
Proste i fajne rozszerzenie. Jeżeli ciągle wklejasz np. dane do faktury, czy podajesz w kółko te same informacje to możesz uprościć sobie życie. Wpisujesz „mojaFaktura” a program automatycznie zamienia to na Twoje dane. Bardzo duże uproszczenie – zastanów się do jakich tekstów mogłoby to się przydać Tobie. A może checklisty? Za każdym razem gdy zaczynasz nowy dokument, pojawia się w nim magiczna checklista rzeczy związanych z pisaniem każdego artykułu (checklisty możesz sprawdzić poniżej).
Opcji jest więcej: importy, działanie na plikach i synchronizacja z chmurą. Niestety nie testowałem całości.
Zalety:
- Proste
- Oszczędza czas
Wady:
- Wersja na Mac jest tylko trialem na 21 dni
Planoly
https://www.planoly.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]
W prosty sposób możesz zaplanować wpisy na Instagramie. Wersja darmowa powinna Ci wystarczyć. Co istotne – możesz publikować posty na Instagramie z komputera oraz ustawić tę publikację na dowolną godzinę.
Przydatna funkcja tworzenia grup hashtagów – jeżeli są one dla Ciebie powtarzalne, to możesz stworzyć z nich grupy i mieć je zawsze pod ręką.
Zalety:
- Publikacja z komputera
- Tworzenie własnych grup #tagów aby mieć je pod ręką)
- Planowanie wpisów na dowolną godzinę
- Proste tworzenie siatki zdjęć (kilka zdjęć składa się na jedno)
- Planowanie również stories (np. z materiałów wcześniej stworzonych w Canva)
Wady:
- Trochę jednak mi brakuje w wersji podstawowej
Checklista
[Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa + Kartka papieru]
W automatyzacji zadań, nic nie zastąpi starej dobrej checklisty! Robisz często powtarzalne rzeczy? Zastanów się jak możesz to zrobić najlepiej i zapisz sobie te kroki. Przykład? Napisanie artykułu możesz podzielić na kilka kroków, które trzeba wykonać: zbieranie informacji, szkic artykułu, pisanie artykułu, poprawki, grafika wyróżniająca, wpis na FB. Jeżeli uważasz to za zbędne to przypomnij sobie o tym, że piloci i lekarze mają również checklistę. Dzięki temu umieralność w szpitalach stanowczo zmalała a samoloty uważane są za jeden z najbezpieczniejszych środków komunikacji.
Zalety:
- Możesz ją zrobić w jakimkolwiek narzędziu
- Oszczędzasz masę czasu
- Warto robić ją również jeżeli robisz coś rzadko: jest to coś ważnego ale za każdym razem zapominasz jak wykonać tę czynność lub ciągle szukasz tych samych plików.
Wady:
- Nie ma wad!
- Pamiętaj tylko o tym gdzie przechowujesz te listy
13. Bezpieczeństwo
Pisanie haseł na kartce w portfelu albo w notatkach? Trzymanie kciuków, że wszystko będzie dobrze, że nie złapiemy wirusa… Wszystko jest dobrze, dopóki nie jest źle.
KeePass
https://keepass.info [Aplikacja Android/iOS + Aplikacja Desktopowa]
Nie musisz zapisywać sobie wszystkich haseł w różnych dokumentach czy w zeszycie przy biurku. Wszystko schowasz w jedną, bezpieczną aplikację, chronioną „ultra hasłem”. Pamiętaj tylko aby nie zgubić tego ultra hasła.
Zalety:
- Pod ręką – w jednym miejscu
- Możesz eksportować hasła do innych miejsc i synchronizować
- Bezpieczniejsze niż na kartce czy w dokumencie worda
- Łatwe logowanie dzięki automatycznemu wypełnianiu pól przez KeePass
Wady:
- Pamiętaj swoje główne hasło!
Avast
https://www.avast.com [Aplikacja Desktopowa]
Dlaczego Avast? Bo jest darmowy. Generalnie pamiętaj: musisz mieć jakiś program antywirusowy. Dbaj o to i skanuj swoje pliki/dyski co jakiś czas.
Zalety:
- Lepiej mieć niż nie mieć
- Coś wykryje
- Zablokuje niebezpieczne, zawirusowane strony www
- Program antywirusowy to coś co TRZEBA mieć!
Wady:
- Popupy denerwują
- I tak nie wykryje wszystkich niebezpieczeństw – nie oszukuj się
14. Analiza
Nie możesz poprawić to czego nie mierzysz. Chcesz więcej ruchu na stronie? A ile to jest więcej, czy wiesz ile aktualnie osób wchodzi na tę stronę i skąd przychodzą? Właśnie po to jest ten dział.
Audience Insights (Facebook)
https://www.facebook.com/business/insights/tools/audience-insights [Przeglądarka]
Interesujące narzędzie dla osób, które zajmują się ustawianiem reklam na Facebooku. Jest to narzędzie szczególnie przydatne gdy nie masz dużej bazy klientów i lookalike nie są czymś co możesz używać. Masa ciekawych danych, które możesz wykorzystać przy targetowaniu reklam.
Zalety:
- Dużo przydatnych danych
- Tony statystyk, które mogą poprawić Twoją sprzedaż
- Możliwość sprawdzenia „podobnych” osób i grup do targetowania
Wady:
- Moim zdaniem trochę toporne narzędzie
Google Trends
https://trends.google.com/trends [Przeglądarka]
Lubię to narzędzie – i to bardzo. Możesz dzięki nim zbadać trendy jakie panują w internecie. Co ludzie wyszukują i jak się to zmienia w czasie. Jeżeli mam jakieś synonimy słów, to zerkam właśnie w to miejsce żeby zobaczyć które słowo jest częściej wyszukiwana przez userów.
Zalety:
- Zobacz najpopularniejsze frazy w danym roku
- Zobacz które słowo kluczowe jest lepsze na Twoją stronę www
- Możesz porównać popularność różnych słów/fraz ze sobą i zobaczyć jak to się zmieniało w czasie
- Możesz zbadać sezonowość pewnych produktów (przydatne jeżeli prowadzisz sklep)
Wady:
- Nie wszystkie słowa można znaleźć
Google Search Console
https://search.google.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]
Chcesz się dowiedzieć co wpisują ludzie aby wejść na Twoją stronę www? To narzędzie pozwala Ci śledzić swoją pozycję w wyszukiwarce pod konkretne frazy. Możesz też sprawdzić czy wszystko się dobrze indeksuje.
Zalety:
- Sprawdzisz z jakich fraz użytkownicy wchodzą na Twoją stronę
- Sprawdzisz ile osób wyświetliło a ile kliknęło
- Sprawdzisz pozycję swojej strony
- Sprawdzisz czy wszystko jest dobrze zaindeksowane
- Pobieraj dane z konkretnych dat i porównuj
Wady:
- Małe proste narzędzie. Nie ma nic do dodania – po prostu działa
Google Analytics
https://analytics.google.com [Przeglądarka + Aplikacja Android/iOS]
Niezbędnik każdej osoby, która posiada stronę internetową. Wiesz skąd pochodzi ruch na Twojej stronie www, co aktualnie robią na niej użytkownicy oraz dużo dużo więcej. Jeżeli coś sprzedajesz to ta analityka może Ci powiedzieć czym są najbardziej zainteresowani Twoi klienci oraz co ich najbardziej blokuje. Przykład: klienci dodają do koszyka, ale nikt nic nie kupił. Może płatność nie działa? Możesz dowiedzieć się również kim są osoby które czytają Twoje treści (wiek, demografia, urządzenia jakich używają i dużo, dużo więcej)
Zalety:
- Zaawansowane statystyki o dużej przydatności
- Ruch w czasie rzeczywistym
- Duże możliwości dostosowywania widoków statystyk
- Wszystko za darmo
Wady:
- Trzeba trochę w tym posiedzieć, aby móc zrozumieć bardziej zaawansowane statystyki
PageSpeed Insights
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights [Przeglądarka]
Zbadaj szybkość swojej strony internetowej. Dokładna analiza powie Ci co powinieneś poprawić. Nieoceniona pomoc przy pracy ze stronami internetowymi. Jest to raczej narzędzie dla deweloperów – ze względu na swoje zaawansowanie.
Zalety:
- Bardzo dużo detali
- Obszerny i dużo mówiący raport
Wady:
- Niektóre rzeczy trzeba traktować z przymrużeniem oka
- Trzeba się dobrze znać na rzeczy aby wdrożyć niektóre poprawki
15. Badanie konkurencji, research, SEO
Zobacz co Twoja konkurencja robi lepiej i również zacznij to wdrażać do swojej firmy. Zobacz jak widzą Cię inni.
Copyscape.com
https://www.copyscape.com [Przeglądarka]
Proste i fajne narzędzie – zobacz czy ktoś nie skopiował sobie tekstów z Twojej strony internetowej. Jeżeli boisz się plagiatu – możesz używać Copyscape
Zalety:
- Szybko wykryj plagiat
- Możesz założyć konto i dostawać powiadomienia jeżeli ktoś dokona plagiatu względem Twojej strony www.
Wady:
- Proste narzędzie, ale i ograniczone
Ubersuggest
https://neilpatel.com/ubersuggest [Przeglądarka]
Martwisz się o ruch na swojej stronie www? Zbadaj ją za pomocą tego narzędzia. Zobacz jak mocne są Twoje słowa kluczowe oraz z jakich słów kluczowych jest największy „zysk”. Zastanów się też czy aby na pewno są to słowa, które chcesz aby były kojarzone z Twoją stroną www.
Zalety:
- Dobra i przydatna wiedza
- Ładne i przejrzyste wykresy
Wady:
- Sporo jest dopiero w wersji płatnej
SimilarSites
https://www.similarsites.com [Przeglądarka]
Prosta wyszukiwarka podobnych stron. Fajna opcja, jeżeli próbujesz robić research na konkurencji. Dodatkowo, podane są takie dane jak liczba wizyt miesięcznie, ranking strony oraz powiązane aplikacje czy tagi (główne tematy).
Zalety:
- Proste i szybkie
- Jest procent dopasowania (jak bardzo strona jest podobna do innej)
- Podane podstawowe statystyki takie jak np. ruch na stronie czy ranking
Wady:
- Mało danych
SimilarWeb
https://www.similarweb.com [Przeglądarka]
Prosta wyszukiwarka danych o stronie. Są takie informacje jak ogólny ranking popularności, oraz ranking dla danego kraju. Są również informacje o ruchu na stronie oraz skąd ten ruch pochodzi (wykres z jakich ludzie przychodzą stron, oraz do jakich są wysyłani). Dane o social mediach, reklamach, konkurencji i wiele innych. Kopalnia wiedzy.
Zalety:
- Kopalnia wiedzy!
- Przydatne statystyki i dane o ruchu
- Wszystko pokazane przejrzyście, na ładnych wykresach
Wady:
- Nie wszystkie strony można tu znaleźć
- Tylko do pięciu metryk do każdego zagadnienia w wersji darmowej
Browseo
https://www.browseo.net [Przeglądarka]
To proste narzędzie, pomoże Ci szybko zbadać stronę internetową – swoją (jeżeli myślisz o jakiejś poprawie), lub konkurencji (jeżeli chcesz sprawdzić jakie mają np. headingi, i wyświetlić to w prosty sposób). Browseo nie jest ładne, ale może okazać się przydatne
Zalety:
- Zbadanie liczby linków na stronie
- Zbadanie niektórych metadanych
- Proste wyświetlenie wszystkich nagłówków ze strony i zebranie ich w jednym miejscu (razem z określeniem ich wielkości)
Wady:
- Danych nie ma zbyt dużo
- Cała strona jest mało przejrzysta
Best Hashtags
http://best-hashtags.com [Przeglądarka]
Dobieraj lepiej #tagi na Instagram, Twitter czy Facebook. Wiadomo, że popularność tagów widać od razu np. w instagramie. Tutaj masz jednak więcej statystyk i więcej propozycji.
Zalety:
- Zbadaj najpopularniejsze tagi
- Widzisz zestawienie popularności podobnych tagów
- Widzisz jak dużo wpisów jest o danym tagu
Wady:
- Skupienie głównie na instagramie, który i tak przecież pomaga wybierać tagi w swojej aplikacji
CZĘŚĆ DRUGA
Wszystkie darmowe narzędzia
W tej sekcji, wypisuję darmowe narzędzia których używam osobiście i biznesowo. Dlatego, jeżeli nie chcesz testować wszystkiego i tracić na to czas – możesz po prostu użyć mojej listy. Ta lista, tak jak już wcześniej zaznaczyłem, jest stworzona z perspektywy osoby, która pracuje w małym zespole. być może niektóre rozwiązania będą dla Ciebie nieprzydatne a może nawet niemożliwe do wdrożenia, jeżeli masz większy zespół.
Moja lista narzędzi
Tego właśnie używam. Przetestowałem i jestem zadowolony.
Asana
Google calendar
Slack (przy dużym projekcie programistycznym)
Facebook
Google drive
WeTransfer
MailerLite
Whereby
Gmail
Thunderbird (praca z drugiego biura)
Photopea (poprawki zdalne)
Blender
Inkscape
Toggl
Wtyczki blokujące FB i YT
Libre Office
DaVinci – jestem mega zadowolony
OBS Studio (nagrywanie tutoriali)
Audacity (usuwanie szumów z audio)
Google analytics
Google search console
Google trends
Best Hashtags
KeePass
Avast
Pexels
Unsplash
InVision (do dużego projektu programistycznego)
Sprawdź również darmowe banki zdjęć i materiałów
Chciałbym, aby ten wpis nie był traktowany jako artykuł, a bardziej jako biblioteka narzędzi, którą będziemy wspólnie rozwijać w przyszłości. Dlatego, jeżeli znacie jeszcze jakieś darmowe narzędzia, wspomnijcie o nich w komentarzu lub prywatnie, a na pewno przetestuję je i dodam naszej wspólnej listy. Jeżeli któryś z opisów jest niewyczerpujący lub narzędzie stało się płatne czy nieaktualne – również będziemy to razem wyłapywać i aktualizować tę stronę, mamy nadzieję że nam w tym pomożecie 🙂
Jeżeli interesuje Cię temat oszczędzania, przy prowadzeniu firmy, polecam artykuł 8 sposobów dzięki którym prowadzenie firmy nie musi być drogie
Być może, znajdziesz tam sposoby o których wcześniej nie myślałeś, a które zaoszczędzą Ci kilkaset złotych w skali roku.