fbpx

8 darmowych sposobów na zwiększenie skuteczności w social media

darmowa i większa skuteczność w social media

Social media mogą pomóc przejść Twojej marce na zupełnie nowy poziom. Z osoby zupełnie nieznanej możesz stać się kimś rozpoznawalnym. Produkty Twojej firmy, mogą być znane na całym świecie. Potęga portali społecznościowych jest gigantyczna, muszę Cię jednak zasmucić – zwykłe zarejestrowanie się na Facebooku i bezmyślne wrzucanie postów może tylko zaszkodzić. Zakładam, że skoro trafiłeś na ten artykuł to nie chcesz robić byle jakiego marketingu.

Wprowadzenie poniższych punktów w życie jest pierwszym krokiem w stronę „dobrego” marketingu.

Porady tu zawarte są skupione na Facebooku, jednak większość jest uniwersalna dla każdego portalu społecznościowego.

1. Jakość a nie ilość

– Trzeba coś wrzucić wreszcie na fanpage!
– Ale co?
– Nie wiem, wymyśl coś na szybko!

Znasz tę sytuację? Wygląda znajomo? U mnie też często pojawiał się taki schemat działania. Mogę Ci jednak powiedzieć, że jest to duży błąd, prowadzi on do przekazywania swoim czytelnikom słabej jakości treści.

Jakość – to powinno być Twoim priorytetem. Jeżeli będziesz dostarczał interesujące i dopracowane treści, ludzie to docenią. Zauważ, że śledząc kogokolwiek na portalu społecznościowym, wymagasz od niego czegoś co jest ciekawe, a nie byle jakie i wrzucone na szybko. Dlaczego więc masz karmić swoich czytelników bylejakością? Jeżeli musisz, wrzucaj treści rzadziej, ale dopracuj je! Nie ma nic gorszego niż post o niczym, bądź z błędami.

2. Konsekwentność i regularność wymaga cierpliwości

Mówiłem przed chwilą: rzadziej, ale bardziej dopracowane. To oczywiście nie znaczy, że masz umieszczać posty raz na pięć miesięcy!
Dobrze jest pracować nad treściami w miarę regularnie. Ustalić dodawanie postów np. raz na tydzień, jeżeli nie masz więcej czasu. Nie daj myśleć swoim czytelnikom, że „zwinąłeś interes”.

Dobrym przykładem jest bloger piszący o produktywności, którego kiedyś subskrybowałem. Nawet nie zauważyłem kiedy przestał pisać. Jednak kiedy po paru miesiącach dostałem od niego maila z przeprosinami – po prostu kliknąłem unsubscribe, z racji tego że zdarzało mu się już wcześniej znikać i działać niekonsekwentnie.

W obecności na social media, tak jak w prowadzeniu bloga, ważna jest konsekwencja, a nie spontaniczne zrywy i zostawianie ludzi z niczym. Bądź też cierpliwy, nie od razu Rzym zbudowano. Głupio byłoby zrezygnować z konsekwencji po paru miesiącach, kiedy może wystarczyłoby jeszcze zaledwie kilka dni, aby zobaczyć sukces za zakrętem.

3. Real time marketing

Regularność regularnością. Może przyzwyczaiłeś już wszystkich, że wrzucasz informacje raz na tydzień, nie należy jednak bagatelizować real time marketingu. Trzeba reagować na różne wydarzenia np. mecz polski w piłkę nożną. „Kibicujemy naszym” po dodaniu takiego baneru w czasie przerwy meczowej wszyscy zobaczą, że też jesteśmy ludźmi – przekaz jest jasny „Jesteśmy z Wami”.

Takie drobne gesty są bardzo znaczące dla ludzi. Może pójdziesz za ciosem i w tym samym czasie wrzucisz post z konkursem, kto pierwszy dobrze wytypuje wynik meczu, dostanie jakiś rabat bądź drobny upominek?

4. Różne typy postów

Ciągłe wrzucanie postów z tekstem, bądź z pojedynczym zdjęciem? Trochę brzmi to jak marnotrawstwo potencjału. Jest tyle różnych sposobów na zaznaczenie swojej obecności. Czy naprawdę chcesz to robić w tylko jeden prosty, oklepany sposób?

Facebook ma wiele opcji:

  • Karuzela – czyli kilka zdjęć, które możesz przewijać na telefonie w prawo i w lewo.
  • Kanwa (canvas) – przykład
  • Notatka – przykład
  • Video! – daje najwięcej reakcji wśród fanów. Używajmy tego jak najczęściej.

Poczytaj o nich trochę i zrób w nich użytek, Dzięki temu wybijesz się ponad innych, którym szkoda było czasu na zapoznanie się z tym tematem.

5. Konsekwentna grafika

Każda dobra marka ma swój spójny wygląd. W ten sposób oglądając np. reklamę Tymbarka, zanim pokaże się ich logo, już wiesz że to tymbark.

To są przykłady niezwykłej spójności grafik. Żywe kolory i zawsze widoczne logo. Ucz się od najlepszych. Nie ma sensu wrzucanie słabej jakości zdjęć z dobrym tekstem. Jesteśmy wzrokowcami, zdjęcie przyciąga uwagę, wartościowy tekst zatrzymuje na stronie. Pamiętajmy o tym.

Cover photo Tymbarka jest wrzucone jako video? To też jest bardzo popularny trend za którym warto podążać.

6. Przygotuj się wcześniej

Wiesz już sporo. Jak jednak się zorganizować i wprowadzić w życie najważniejsze punkty?

Przykład: Zaczyna się mecz polski a Ty przed chwilą wyczytałeś, że trzeba robić real time marketing (pkt3). No i sklejasz coś na szybko i wrzucasz. W tym momencie złamałeś pierwszą zasadę – jakość.

Polecam, abyś założył sobie foldery do każdego fanpage, (pomysły, gotowe posty, cytaty, ). Gdy przyjdzie Ci coś ciekawego do głowy, zapisz to w pomysłach. Gdy zbliża się jakieś wydarzenie, przygotuj wpis tydzień wcześniej, zastanów się nad nim i odłóż na bok. Użyjesz go, gdy przyjdzie na to czas.

Twitter jest miejscem, gdzie jest dużo tagów, kto by je spamiętał? Możesz jednak ściągnąć kalendarz tagów Twittera. W nim znajdziesz wszystkie święta i wydarzenia z proponowanymi tagami, które są w tym czasie popularne. Przygotuj się wcześniej, stwórz coś tematycznego i wrzuć z odpowiednim tagiem w odpowiednim czasie.

UWAGA: Tworzenie z fanpage firmowego kalendarza świąt nie jest dobrym pomysłem. Możesz obchodzić na fanpage jakieś bardziej znane święta. Możesz obchodzić dzień budowlańca jeżeli jest to branżowy fanpage. Ale NIE planuj na pół roku postów na każde, nawet najmniejsze święto.

7. Planowanie postów

Niektóre godziny publikowania postów są lepsze niż inne. Czasem też trzeba przeprowadzić real time marketing w sobotę o 21. Nikt nie wymaga od Ciebie, abyś w tym czasie siedział przed komputerem i czekał na odpowiedni moment aby kliknąć „opublikuj”. Dlatego np. facebook posiada możliwość planowania postów. Zamiast publikowania natychmiastowego, wybierasz datę i godzinę. Robiąc to „ręcznie”, czasem gdy termin się zbliża, możemy zupełnie zapomnieć o publikacji wcześniej przygotowanego posta. Czasem przez to wpis, który przygotowywaliśmy przez dłuższy czas, staje się kompletnie bezużyteczny, albo musimy go lekko zmienić. STRATA CZASU!

Posty mogą mieć większy zasięg w zależności od godzin publikacji. Pamiętaj żeby testować różne opcje i zobaczyć która godzina działa dla Ciebie najlepiej. W statystykach Facebooka możesz sprawdzić kiedy Twoi fani są najbardziej aktywni w sieci.

8. Profil prywatny nie jest śmietnikiem

Pamiętaj, że nie zawsze jesteś anonimowy. Postaraj się, aby Twój profil osobisty nie przyniósł Ci nigdy problemów. Wrzucanie zdjęć z „grubej imprezy” nie jest raczej dobrym pomysłem. Możesz teoretycznie zablokować możliwość przeglądania wszystkich Twoich zdjęć ludziom, którzy nie są dodani jako znajomi. Jednak proponowałbym po prostu nie wrzucać wszystkiego do internetu. Nie oszukujmy się, czasem 80% znajomych z facebooka, nigdy nie było Twoimi dobrymi znajomymi. Być może sporego procentu ludzi nawet nie znasz.

Twój profil prywatny  – nie jest wcale taki prywatny!

Postaraj się też, aby Twoje profile na różnych portalach i blogach, miały tą samą nazwę (w miarę możliwości) oraz to samo zdjęcie. Jeżeli jesteś osobą publiczną, pozwoli Ci to na większą rozpoznawalność.

Zadbaj również o dobranie odpowiedniej nazwy fanpage – kto Cię wyszuka po trudnej i niezrozumiałej nazwie?

Jeżeli zastanawiasz się czy prowadzić swój biznes z fanpage czy jako profil prywatny, to nie zastanawiaj się. Fanpage to jest odpowiedź. Profil prywatny ma dużo ograniczeń przez co, późniejsze prowadzenie biznesu z profilu prywatnego, stanie się uciążliwe lub po prostu niemożliwe.

Podsumowanie

Cieszę się, że dotarłeś do tego momentu, mam dla Ciebie sugestię. Wciel w życie punkty 6-8 natychmiast! Dotyczą one organizacji pracy i przygotowanie się do dobrego tworzenia fanpage.

  • Stwórz foldery o których mowa w punkcie 6 – zajmie Ci to maksymalnie pięć minut.
  • Zaplanuj jeden post, może to być coś co miałeś wrzucić wieczorem bądź rano.
  • Usuń ze swojego profilu prywatnego to, czego klient nie powinien widzieć, lub po prostu zablokuj możliwość podglądania większości Twoich postów przez osoby których nie masz w znajomych.

Już wkrótce wrzucę na blog kolejne 8 punktów, które pomogą Ci pozytywnie zaistnieć w mediach społecznościowych. Będzie to druga część powyższego tekstu.

Kolejna część jest już gotowa! Zapraszam do lektury – Kolejne 8 sposobów na zwiększenie skuteczności w social media (2020.04.21)